✍️ فواد شمس

🔹 شاید بسیاری از جوانان و افراد بیشتر درگیر سیاست، مناظره دیشب را چندان جذاب و هیجانی ندیدند. اما شاید باید این گونه ببینیم که کشور ما در شرایط فعلی بیش از هیجان نیاز به آرامش دارد.

🔹 شاید بسیاری از جوانان و فعالان سیاسی انتظار داشتند که آقای پزشکیان چند جمله تندوتیز و حتی حرف‌های دل‌خنک‌کننده بزند، اما پزشکیان همچون پدری نگران درعین‌حال مسئولیت‌پذیر حتی دندان خشم بر جگر خسته خود نهاد و وارد این بازی نشد.

🔹اتفاقا کار درست پزشکیان همین بود. او تصویر بزرگ‌تر را می‌بیند. نگران ایران است. نگران فرزندان ایران است. نگران اما مستحکم و با پرنسیب ظاهر شد. صداقت و نجابت را نشان داد و پیام لازم را به دو طرف داد که او برای دعوا و تکه‌پراکنی دل‌خنک‌کن نیامده، مسئله جدی‌تر از این حرف‌هاست و بازی بزرگ‌تر.

🔹 مخاطب پزشکیان از یک طرف بخش مهمی از قدرت سیاسی بود، بخشی که عقلانیت هم دارد و آنها هم به این نتیجه رسیده‌اند که کشور نیاز به آشتی و آرامش دارد. حتی به آنان نشان داد که از خودگذشتگی می‌کند و وارد دعوا نمی‌شود.

🔹 مخاطب دوم پزشکیان هم اتفاقا مردم عادی، غیرسیاسی و البته رنج سنی بالای ٣۵سال بود که شاید حتی از دعواهای سیاسی و جنجال و هیجان هم خسته باشند. آنان هم پیام آرامش‌بخش از پزشکیان گرفتند.

🔹 در کنار این همه پزشکیان تلاش کرد پیام اقتصادی درستش را هم بدهد. همان پیامی که از روی کاغذ خواند. الان اتفاقا وظیفه همه ستادها، فعالان و دوستداران پزشکیان این است که همان پیام را خوب منتقل کنند به مردم.

🔹 پیام اقتصادی پزشکیان این بود: اصل، بهبود وضعیت کلی اقتصاد مردم است که البته وابسته به فاکتورهای غیراقتصادی زیادی است. رویکردش حمایت واقعی نه شعاری، از فقر است. برنامه اجتماعی حمایتی از فقرا دارد. درعین‌حال، تلاش کرد تا خیلی هم چپ‌روی نکند. به هر روی، فضای حاکم بر اذهان اکثریت ایرانیان الان ایده‌های اقتصادی جریان اصلی است. نمی‌تواند با ادبیات خارج از فضای فعلی خیلی جلو برود. اما مطمئن باشید. “حق” و “عدالت” دال مرکزی مغزش است و کارگران و کشاورزان و دیگر مردمان فرودست در قلبش!

🔹اتفاقا آقای پزشکیان خیلی هوشمندانه نشان داد برای دعوا نیامده. اتفاقا این خودش بخش بزرگی از آرای غیرسیاسی و مردم خسته از دعوای جناحی را جذب می‌کند. رای سیاسی و جناحی اصلاح‌طلبان هم به مناظره کاری ندارد، اصلاح‌طلبان آن رای را خودشان در شبکه مجازی و ستادها برایش جمع می‌کنند.

🔹 بازهم تاکید کنم پزشکیان در قامت یک پدر نگران ظاهر شد. با صداقت و از خودگذشتگی نشان داد که حتی در حد یک مناظره هم برای دعوا نیامده. آمده آشتی ایجاد کند. مثل پدری که حاضر است از همه‌چیزش برای فرزندانش بگذرد.

🔹 روح این پیامش را به مردم برسانید؛ مطمئن باشید رای می‌آورد. این وظیفه ستادها و فعالان و همه کسانی است که برای ایران یک‌بار دیگر از خودگذشتگی کنند. دنبال هیجان و موج نباشید. آرام مردم را قانع کنید. همچون پدری که در عین نگرانی با برخورد محکم و آرامش‌بخش، می‌خواهد فرزندش را از مشکلات نجات دهد. پزشکیان آن پدر قابل اتکا و قابل اطمینان است که به او نیاز داری

دیدگاهتان را بنویسید