عباس عبدی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی یکی از افرادی است که در روزهای گذشته از سوی دادستانی برای او اعلام جرم شده است. وی در ارزیابی خود نسبت به این تصمیم به هم‌میهن گفت:

🔹اگر مسئله شخصی نبود، راحت‌تر می‌توانستم صحبت کنم. بنده معتقدم مشکلی نسبت به شکایت از روزنامه‌نگاران و هر شخص دیگری وجود ندارد. روزنامه‌نگار باید آماده پاسخگویی درباره رفتارهای خود باشد. مشروط بر اینکه دستگاه‌های رسیدگی‌کننده بی‌طرفی خود را حفظ کنند و آن را در عمل نشان دهند. بی‌طرفی دستگاه‌ها، باعث اعتبار آن‌ها نزد جامعه و اعتماد به رسیدگی آنان به این مسائل است.

🔹فکر می‌کنم در خصوص این موضوع خاص بیش از حد حساسیت نشان دادند و عجله کردند. باید براساس شاخص‌های حقوقی صحبت کرد و مسئله‌ای مثل برهم زدن امنیت روانی جامعه یک شاخص حقوقی نیست. این‌گونه اعلام جرم‌های کلی و کشدار کمکی به وضعیت فلاکت‌بار رسانه‌ای کشور نمی‌کند. در هر صورت، برداشت من این است که اتفاق خاصی نیفتاده است. این اعلام جرم مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و به‌طور طبیعی علنی خواهد بود تا مردم و دیگر همکاران در جریان جزئیات قرار گیرند.

🔹همان‌طور که ما باید یاد بگیریم چطور رفتار کنیم، دیگران از جمله مدعی‌العموم نیز باید بدانند که چگونه به مسائل واکنش نشان دهند. ضمن اینکه تاکید می‌کنم همه مسائل را نمی‌شود از طریق دادگاه حل کرد. این مسائل نیازمند گفت‌وگو است. نمی‌دانم هدف از این اعلام جرم چه بود اما به این باور دارم که از طریق ممنوعیت و محدودیت برای نوشتن، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد و رسانه‌های مستقل هم مثل رسانه‌های رسمی بی‌اعتبار خواهند شد. هرچند ممکن است اشخاص حرف اشتباهی بزنند یا اشتباه بنویسند که امری طبیعی در حوزه اظهارنظر در عرصه عمومی است، ولی نحوه مواجهه با این موارد اهمیت تعیین‌کننده‌ای دارد.

دیدگاهتان را بنویسید