علی باقری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

🔹امیدوارم ظریف و آذری‌جهرمی در تصمیم خود تجدیدنظر کنند. طیف وسیعی از نیروهای سیاسی در انتخابات از دکتر پزشکیان حمایت کردند. او کاندیدای یک جبهه و حتی یک جناح سیاسی نبود اگرچه غالب حامیان او متعلق به یک جناح و جریان سیاسی بودند اما کلیت حامیان او را تشکیل نمی‌دادند.

🔹با توجه به موفقیت پزشکیان در انتخابات این بسیار طبیعی است که برای تشکیل کابینه و هماهنگی طیف وسیعی از نیروهای حامی او،‌ تشکیل کابینه‌ای که مجموعه‌ نیروهای حامی پزشکیان را پوشش دهد و هم نگاه شخص پزشکیان را پوشش دهد اندکی پیچیده‌تر و سخت‌تر باشد. او بارها در جریان انتخابات تاکید کرد که از همه نیروهای سیاسی استفاده خواهد کرد و کابینه‌اش مختص یک جناح سیاسی نیست.

🔹تاکنون کابینه‌ای با چنین ویژگی‌هایی در کشور ما تشکیل نشده است؛ یعنی کابینه‌ای که جامع نگاه‌های مختلف باشد. این کار نیاز به سعه صدر از سوی همه حامیان پزشکیان و پرهیز از سهم‌خواهی را می‌طلبد. امیدوارم به‌تدریج این مجموعه بتواند به نقطه‌ای نزدیک شود که برآورنده نسبی دیدگاه پزشکیان و حامیان او باشد.

🔹همچنین امیدوارم وقتی به این نقطه رسیدند شرایط به‌گونه‌ای باشد که شخصیت‌های بزرگواری که در جریان کمپین انتخاباتی او نقش عمده‌ای داشتند و بخشی از پایگاه اجتماعی رایی که او کسب کرد قطعاً متأثر از تلاش آنها بود،‌ در کنار دولت چهاردهم حضور داشته باشند چه به‌عنوان وزیر در کابینه و چه به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور در کنار شخص پزشکیان.

🔹اعلام‌هایی که صورت گرفته نتیجه قطعی حضور  یا عدم حضور این افراد در کنار پزشکیان نیست و شاید شرایطی ایجاد شود که توان این افراد به توان دولت آینده افزوده شود و از این رهگذر همه در کنار هم بتوانند تلاش بزرگی را برای پاسخگویی به مطالبات جامعه داشته باشند.

🔹یکی از سختی‌های دولت آینده پزشکیان این است که بتوانند هارمونی میان نیروهای جوان‌تر و نیروهای پرتجربه‌تر ایجاد کنند.

🔹توجه کنید که بخش‌هایی از جامعه و بخش‌هایی از نسل‌های بعدی جوانان و میان‌سالان به‌ویژه متعلق به یک جناح سیاسی در کشور به دلیل مختصاتی که فضای سیاسی کشور داشته است، در دو دهه گذشته امکان ورود به چرخه مدیریت جامعه را نداشته‌اند.

🔹بعد از پایان دولت خاتمی در سال۱۳۸۴ تا تشکیل دولت پزشکیان در ۱۴۰۳، در واقع ۱۹سال است که جوانان و نیروهای مستعد جریان اصلاح‌گر فرصت حضور در چرخه مدیریتی کشور را نداشته‌‌اند. در دولت روحانی هم این اتفاق کمتر رخ داد که نیروهای اصلاحات بتوانند وارد این چرخه شوند. بنابراین، به اندازه دو دهه خلأ وجود دارد که یکی از چالش‌های دولت پزشکیان است.

🔹دولت محل آزمون و خطا به هزینه ملت نیست. باید جوانانی وارد این حوزه شوند که حداقلی از تجربه را دارند و اگر ندارند از مدارج پایین‌تر مدیریتی وارد چرخه مدیریتی شوند. از طرف دیگر، دولت پزشکیان باید تلاش کند که از تجارب مدیریتی مسن‌تر‌ها هم استفاده کند.

🔹این چالش به دلیل دو دهه خلأ ایجادشده بسیار سخت است. اما معتقدم اگر با تدبیر حرکت شود دولت چهاردهم می‌تواند در کنار استفاده از تجارب از خلاقیت و نیروی جوان هم استفاده کند و در طول مدت ۴ساله و ان‌شاءالله ۸ساله با تدبیر مناسب، یک نسل مدیریتی جدید و خونی تازه را در سامانه مدیریتی جامعه وارد کند؛ بدون اینکه هزینه‌های آزمون و خطا را به ملت تحمیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید