قراییمقدم: نهادهای خاص موسیقی را رها کنند / تتلو نتیجه سانسور در موسیقی است / با محدودیت شجریان جامعه بهسمت فرهنگ غرب رفت

امانالله قراییمقدم، جامعهشناس در واکنش به این گفته وزیر ارشاد که جوانان به سمت موسیقیهای خارجی گرایش پیدا کردهاند و آن را بهدلیل تنگ کردن فضا عنوان می کند، بهخبرنگار «چندثانیه» میگوید:
🔹وزیر ارشاد بهخوبی میداند که دور شدن جوانان از موسیقی ایرانی خطرناک است زیرا بسیاری از آسیبها با موسیقی وارد فرهنگ میشود.
🔹تحجر سیاسی از گسترش موسیقی سنتی و ملی ایرانی جلوگیری کرد و باعث شد با کنار رفتن خوانندگان سنتی، ملی و نواحی، خلاء بهوجود بیاید
🔹فضای مجازی و رسانههای خارجی سعی در گسترش موسیقیهایی مانند پاپ، هیپاپ، رپ، راک و … دارند و نسل جدید ناخودآگاه بهسمت آنها جذب میشود.
🔹امروز جوانان ما از موسیقیهای سنتی، نواحی و ملی جدا شدهاند در این مورد نیاز بود تا روح ملیگرایانه، وطنپرستی و بیگانهستیزی را در جوانان با تکیه بر اندوختههای فرهنگی گسترش دهیم ولی این کار را نکردیم.
🔹اگر هماکنون موسیقی سنتی و نواحی را وارد رسانه ملی نکنند و برای پخش و گسترش آن برنامهای نداشته باشد، گناهش به گردن خودشان است.
🔹موسیقی در ایران سابقه چند هزار ساله دارد ولی با تحجر و عقبماندگی فکری میدان را برای حضور رَپرها و …. باز کردند.
🔹وزیر ارشاد تنها مجری است. مسوولان و نهادهایی که در این زمینه تصمیم میگیرند باید دست از سر موسیقی بردارند و اجازه دهند که در رسانه ملی، موسیقی ملی فعالتر شود.
🔹همه تهاجمهای فرهنگی و ظهور هنرمندانی مانند «تتلو» نتیجهِ تاکید حاکمیت بر سانسور است.
🔹تتلو وقتی با حرفهای خود هزاران نفر را همراه میکند و بهعنوان الگویی برای زندگی جوانان، خودش را معرفی میکند، نتیجه اش گسترش غم و محدودیتهای داخلی است.
🔹موسیقی بر ذهن و روح انسان تاثیر میگذارد و میتواند سطح عصبانیت و استرس را کاهش دهد و از پرخاشگری، غمگینشدن، افسردگی و … جلوگیری کند.
🔹موسیقی رپ و برخی از سبکهای آمریکایی از فرهنگ گانگستری صحبت میکند در صورتی که در موسیقی ایرانی همواره ریشههای محبت، اخلاق، مذهب و … را مشاهده میکنیم.
🔹کجای موسیقی ایرانی فسادزا است؟ حتی در مورد «لب کارون» که «مرحوم آغاسی» خوانده بود هم نمیتوانیم بگوییم منحرف کننده جامعه است.
🔹هنگامی که «محمدرضا شجریان» محدود شد در ادامه جوانان به سمت موسیقی و فرهنگهای غربی گرایش پیدا کردند./چندثانیه