🔹بررسی روند معاملات ارزی از ابتدای سال جاری تاکنون حاکی از آن است که در بیشتر روزهای نیم‌سال نخست قیمت شاخص‌های ارزی در وضعیت رشد منفی قرار داشته‌اند.

🔹تحلیلگران معتقدند که عوامل مختلف سیاسی اقتصادی مسبب این شرایط است. در بخش عوامل سیاسی می‌توان به فاصله گرفتن ریسک‌‌ها از فضای بازار اشاره کرد.

🔹از سوی دیگر تحریم و یا قطع‌نامه جدیدی نیز علیه اقتصاد کشور وضع نشده که بخواهد موجب تشدید انتظارات تورمی فعالان بازار شود.

🔹 در مقابل یعنی در طرف عوامل اقتصادی، تحلیلگران نوعی رکود را در بازارهای کشور شناسایی کرده‌اند که موجب افت تقاضا در بازار ارز شده است.

🔹از سوی دیگر بازارساز با اتکا بر دارایی‌های ارزی خود در مواقع لزوم با حمایت از طرف عرضه مانع از شکل‌گیری نوسانات قیمتی شدید می‌شود. عوامل ذکر شده در بازار نیم‌سال نخست ۱۴۰۳ موجب حضور نرخ شاخص‌های ارزی در وضعیت قرمز شده‌است.

🔹برخی از تحلیلگران بر این باورند که همانند سال‌های گذشته امکان رشد نرخ شاخص‌های ارزی در نیم‌سال دوم سال وجود دارد. اما درصورت تداوم شرایط کم‌ریسک در مناسبات سیاسی و همچنین حمایت بانک مرکزی از پول ملی چشم‌انداز بلند مدت بازار نیز می‌تواند کم‌نوسان باشد./دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید