🔹آیین بزرگداشت معماری برج آزادی ایران با حضور جمعی از سنگ‌تراشان، معماران و استادکاران کشور عصر روز یکشنبه در محل هتل پارسیان استقلال برگزار شد. این برنامه با عنوان «برای آزادی» میزبان مهمانان و سخنرانانی چون محمد بهشتی، نویسنده کتاب‌هایی نظیر داستان تهران، احیای طهران، سیف‌الله صمدیان، عکاس،  فیلم‌ساز و فیلمبردار ایرانی، بیژن شافعی نویسنده کتاب معماری رلان دوبرول،  شهروز شایگان، از اعضای انجمن مفاخر معماری ایران، حامد مظاهریان رئیس دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران و علیرضا قنبری و امیرسامان میرزایی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کارخانه سنگ ساخارا و آژیانه، برگزار کنندگان این آیین بود.

🔹در این مراسم محمد بهشتی،  با اشاره به سه نکته درباره برج آزادی گفت که؛ برج آزادی شهادت می‌دهد که نماد تامل با جامعه ایران است. در واقع با مشارکت و همکاری بین ارکان مختلف جامعه ایران این بنا ساخته شده است، همانطور که برج ایفل تنها ساخته آقای ایفل نبود و نماد مشارکت جامعه پاریس و فرانسه است.

🔹او ادامه داد: جایگاه برج آزادی در تاریخ معماری معاصر ما بی‌سابقه است و این بنا با این معماری فقط در ایران می‌تواند رخ دهد زیرا منحصر به فرد است  و ریشه در سرزمین ایران دارد، یعنی حرف نویی برای گفتن دارد. نکته بعدی اینکه ما در معماری معاصر از نقش استادکاران در خلق چنین آثاری غفلت کردیم. زمانی که به یاد اثری میفتیم، همیشه نام معمار را می‌گوییم و و کمتر به نقش استادکارها اشاره می‌کنیم اما اگر این استادکاران نبودند، خیلی از کارها امکان تحقق نداشت و چه بسا حالا که نیستند دیگر این آثار امکان خلق دوباره ندارند!
بهشتی با اشاره به استادکارانی چون آقای غفار داورپناه به عنوان یکی از سنگ‌تراشان بزرگ کشور،  تاکید کرد: استادکاران امروز ادامه تکنولوژی هستند اما استادکاران گذشته، تکنولوژی ادامه آن‌ها بود. دست‌های آن‌ها ادامه دل‌شان بود و زمانی که دل بود، در اثر جان جاری می‌شد و امروز معماری ما دیگر جان ندارد هرچند برای آن زحمت بسیاری کشیده می‌شود.

🔹در ادامه سيف الله صمديان نیز همزمان با نمایش عکس‌هایی از حضور برج آزادی در موقعیت‌های تاریخی کشور از جمله انقلاب اسلامی، تاکید کرد که؛ از زمانی که عکس اختراع شد دیگر نمی‌توانیم بدون سندیت به گذشته نگاه کنیم و عکس‌هایی که از برج آزادی در مناسبت‌های مختلف از دیروز تا امروز، از حضور امام خمینی(ره) در برج آزادی تا روزی که مردم برای شهید حاج‌قاسم سلیمانی گرد این برج آمده بودند، همه حاکی از نماد ارزشمند برج آزادی برای ایران و ایرانیان دارد.

🔹در این مراسم همچنین از سوی علیرضا قنبری، رئیس هیئت مدیره کارخانه ساخاره و آژیانه، حسین موسیوند یکی از استادکاران برج آزادی مورد تقدیر قرار گرفت.  در ادامه بیژن شافعی گزارشی تاریخی از چند بنای خاص از جمله آرامگاه فردوسی، آرامگاه ابن سینا و در نهایت برج آزادی برای میهمانان ارائه داد.

🔹یکی از اتفاقات این آیین، رونمایی از مجسمه ۵ تنی برج‌آزادی بود که به دست استاد دستوریان از دل سنگی ۲۵ تنی بیرون آمده بود. این بنا از سوی میزبانان این مراسم، علی قنبری و امیرسامان میرزایی به عنوان المان به دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران همزمان با ۹۰امین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران به ریاست حامد مظاهریان فرستاده شد. مظاهریان ضمن تقدیر از برگزاری آیین بزرگداشت برج آزادی تاکید کرد که؛ باید همین اقدامات کوچک برای حفظ تاریخ خود را غنیمت بشماریم،  وقتی برای برج آزادی گرامیداشت می‌گیریم یعنی ما در حال طی کردن مسیر درست هستیم.

🔹مدیریت هنری این رویداد از سوی حمیدرضا بیدقی و امیرحسین سیاح که چندین دوره مدیرت هنری جشنواره بین المللی فیلم فجر را در کارنامه خود دارند انجام شد که مورد استقبال بسیار قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید