رحیم رحیم زاده

در فیسبوک متوجه شدم که دکتر ها دوره‌ای برای پزشکان طب کره‌ای که می‌خواهند در زمینه ورزش فعال باشند، برگزار می‌کند. خواستم اطلاعات بیشتری درباره این دوره کسب کنم. بنابراین از ایشان درخواست مصاحبه کردم. دکتر ها با لطف درخواست مرا پذیرفت .مصاحبه را با هم میخوانیم. دکتر ها، دوست عزیزم، بسیار سپاسگزارم و برایتان آرزوی موفقیت دارم. رحیم رحیم زاده
سوال ۱: لطفاً درباره رشته تحصیلی و حوزه کاری خودتان قدری صحبت کنید؟
دکتر ها: قبل از پاسخ دادن به سوال ها ، بهتراست سیستم پزشکی کره را بشناسیم . کره یک سیستم دوگانه پزشکی دارد. یکی طب غربی است که اکثر مردم با آن آشنا هستند و دیگری طب کره‌ای است که ریشه درکشور چین دارد و در کره توسعه یافته است. دانشجویان می‌توانند پس از گذراندن یک برنامه شش ساله در دانشگاه‌های مختلف، در هر یک از این دو حوزه تخصص پیدا کنند. پس از گذراندن یک آزمون ملی و دریافت مجوز، آن‌ها یک دوره آموزشی چهار ساله (یک سال انترنی و سه سال رزیدنتی در بیمارستان) را می‌گذرانند. در نهایت، آن‌ها یک مجوز تخصصی دریافت می‌کنند که شبیه به فرآیند در طب غربی است. در کره ۱۱ دانشکده طب کره‌ای وجود دارد و هر ساله حدود ۸۰۰ پزشک طب کره‌ای تحت شرایط مشابه وارد بازار جهانی می‌شوند. با این حال، روش‌های درمانی این پزشکان متفاوت است، حتی اگر آن‌ها به طور مساوی در سیستم ملی بهداشت شرکت کنند. طب کره‌ای دارای بخش‌های مختلفی است، از جمله طب داخلی، توانبخشی، بیماری‌های زنان (به جز زایمان)، کودکان، طب سوزنی، روانپزشکی، گوش و حلق و بینی و غیره.
قسمت هایی از بدن بیماران که نیاز به جراحی دارند، مانند شکستگی‌ها یا پارگی‌های تاندون ورباط ، نمی‌توانند توسط جراحان حاضر درمراکزدرمان ورزشی درمان شوند. بلکه این موارد در بیمارستان و بخش‌های خاص توسط جراحان اعزامی از سایر نقاط کشور درمان می‌شوند. این بخشی است که پزشکان حرفه‌ای مسئول آن هستند و این نتیجه کار پزشکان متخصص در طب کره‌ای است که بسیار کارآمدتر است. نتایج بهتری نسبت به سایر بخش‌ها دارد و رضایت بازیکنان را به همراه دارد. به ویژه، بسیاری از ورزشکاران از چالش‌های مسائل دوپینگ در مناطقی که برای آنها مشکل‌زا است، ترس دارند. آنها دوست ندارند دارو مصرف کنند. البته، داروها و تزریق‌های غربی که ممکن است پس ازانجام یا مصرف تست دوپینگ شوند.لذا، به طور بی‌رویه استفاده نمی‌شوند. و حتی اگر بازیکنانی که با مواد مرتبط با دوپینگ تحت درمان قرار می‌گیرند، مشکلی نخواهد بود اگر یک سند TUE ارائه دهند که نشان دهد از داروها یا تزریقات مرتبط با دوپینگ برای اهداف درمانی استفاده کرده‌اند. از سوی دیگر، درمان پزشکی کره‌ای نه تنها در دوپینگ امن است (بدون دوپینگ) بلکه می‌تواند اثرات سریعی را به همراه داشته باشد که خبر بسیار خوبی برای ورزشکاران است. به همین دلیل است که بازیکنان درمان طب کره‌ای را در اولویت قرار داده‌اند. این فقط یکی از دلایل نیست.
اما پاسخ سئوال اول شما – من از دانشگاه کیونگ هی فارغ‌التحصیل شدم که دو دانشکده پزشکی دارد: یکی برای طب غربی و دیگری برای طب کره‌ای. من از سال ۱۹۹۹(۱۳۷۸شمسی) به عنوان پزشک تیم برای فدراسیون والیبال کره کار کرده‌ام. همیشه به بهبود درمان آسیب‌های ورزشی و کمک به بازگشت سریع ورزشکاران به زمین بازی علاقه‌مند بوده‌ام. برای افزایش دانش خود، دوره‌ای دو ساله مختص پزشکان ورزشی در کمیته بین‌المللی المپیک را گذراندم و دیپلم کسب کردم. من متعهد به پیدا کردن روش‌های بازیابی سریع‌تر و توسعه تکنیک‌های درمانی ایمن‌تر هستم . علاوه بر این، به عنوان مدرس به آموزش پزشکان جوان طب کره‌ای نیز می‌پردازم.

سوال ۲: لطفاً درباره موقعیت و مشارکت خود در زمینه ورزش توضیح دهید؟
دکتر ها: کلینیک من در سئول واقع شده است. من ۳۰ سال پیش، در سال ۱۹۹۴(۱۳۷۳شمسی)، یک کلینیک خصوصی افتتاح کردم. تمرکز اصلی من بر درمان دردهای عضلانی و مفصلی است. همان‌طور که می‌دانید، عضلات و مفاصل کاملا با هم مرتبط هستند و بیشتر آسیب‌های ورزشی در این نواحی رخ می‌دهد. بنابراین، درمان و مدیریت مؤثر آسیب‌های ورزشی برای علاقمندان به ورزش و همچنین ورزشکاران حرفه‌ ای و عملکرد آن‌ها حیاتی است. من به عنوان پزشک تیم ملی والیبال کره در دهمین دوره مسابقات والیبال مردان آسیا که از ۲ تا ۹ سپتامبر ۲۰۰۰ در تهران برگزار شد، خدمت کردم. چهارده تیم شرکت داشتند و تیم کره مدال برنز را کسب کرد. تیم ایران در جایگاه ششم قرار گرفت.

رابطه من با ایران در طول این رویداد آغاز شد و به همکاری‌های بیشتری در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان، مسابقات قهرمانی والیبال مردان آسیا سال ۲۰۰۳ درتیانجین چین، تورنمنت انتخابی بازیهای المپیک ۲۰۰۴ و مسابقات جهانی زیر ۲۱ سال ۲۰۰۵ (سیزدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی جوانان جهان در هند برگزار شد تیم های ایران و کره جزو تیم های شرکت کننده بودند که به ترتیب به مقام ۵ و ۶ جهان رسیدند. ست کوویچ سر مربی و پرویز کاظمی مربی بودند. از سال ۲۰۰۳، من همچنین به عنوان رئیس کمیته پزشکی هاکی روی یخ کره خدمت کرده و به مدت ده سال به عنوان پزشک تیم در مسابقات بین‌المللی شرکت کردم. برای اولین بار در سال ۲۰۰۰، از ۱۸ تا ۲۵ آگوست، در سی و نهمین دوره مسابقات جهانی جوانان مردان در ایران شرکت کردم که ۱۳ تیم شرکت داشتند. تیم‌های چین، عربستان و ایران به ترتیب مقام‌های اول، دوم و سوم را کسب کردند. از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، من به عنوان رئیس کمیته پزشکی فدراسیون والیبال کره و پزشک حرفه‌ای تیم خدمت کردم. گاهی اوقات بازیکنان تیم‌های دیگر را نیز درمان می‌کردم. در طول فصل والیبال، من بازیکنان حرفه‌ای را در اتاق پزشکی باشگاه‌هایشان درمان می‌کنم و گاهی اوقات آن‌ها به کلینیک من مراجعه می‌کنند. اما کار اصلی من همچنان درمان بیماران و دیگر ورزشکاران در کلینیک خودم است.

توماس ادگار والیبالیست استرالیایی و دکتر ها

سوال ۳: لطفاً درباره دوره‌ای که در حال تدریس آن هستید توضیح دهید. این دوره چند روز و ساعت به طول می‌انجامد؟ شرکت‌کنندگان چه کسانی هستند؟ آیا آن‌ها پزشکان هستند و آیا فیزیوتراپیست‌ها نیز در میان آن‌ها حضور دارند؟
دکتر ها: انجمن پزشکی ورزشی کره (SSKM)، که من عضو آن هستم، در سال ۱۹۸۴(۱۳۶۳) تأسیس شد و پس از چند سال عدم فعالیت، در سال ۱۹۹۴(۱۳۷۳) فعالیت خود را از سر گرفت. عضویت در این آکادمی محدود به پزشکان طب کره‌ای و فیزیوتراپیست‌ها است. پزشکان از سایر رشته‌های پزشکی نمی‌توانند در آن شرکت کنند. از سال ۱۹۹۵(۱۳۷۴) ما دوره‌ای به نام برنامه پزشک تیم را ارائه کرده‌ایم که برای آموزش متخصصان طب کره‌ای طراحی شده است. هر ساله حدود ۵۰ پزشک طب کره‌ای این دوره را به پایان می‌رسانند. از سال ۲۰۱۸(۱۳۹۷) تعداد شرکت‌ کنندگان به حدود ۱۰۰ نفر افزایش یافته است. برنامه پزشک تیم یک بار در هفته در روزهای چهارشنبه به مدت سه ساعت (یک واحد) یا هر دو هفته یک بار در روزهای شنبه به مدت شش ساعت (دو واحد) برگزار می‌شود. این دوره بر پایه دانش تئوریک و تکنیک‌های درمانی است وبه شرکت‌کنندگان درمان بیماران عمومی و ورزشکاران را آموزش می‌دهد. این دوره حدود ۲۵ هفته به طول می‌انجامد. پس از گذراندن یک آزمون خاص، شرکت‌کنندگان از SSKM گواهی دریافت می‌کنند. من تیپینگ تعادلی(نوارچسب پزشکی روشی درمانی است که در آن مفصل، تاندون یا عضله آسیب دیده برای کاهش درد یا بهبود تحرک چسبانده می شود ) را تدریس می‌کنم که برای درمان دردهای عضلانی و مفصلی مفید است. در ابتدا، کلاس من یک دوره هشت واحدی بود، اما در حال حاضر تنها سه واحد تدریس می‌شود. باقی کلاس‌های بصورت مفصل تر در آینده برگزار خواهند شد.
سوال ۴: شرکت‌کنندگان در این دوره چگونه انتخاب می‌شوند؟
دکتر ها: این دوره سالانه برگزار می‌شود و فقط پزشکان طب کره‌ای می‌توانند در آن شرکت کنند. در ماه فوریه، اطلاعیه‌ای به تمام پزشکان طب کره‌ای ارسال می‌شود و دوره در ماه مارس آغاز می‌شود. هزینه دوره برای هر شرکت‌کننده ۲ میلیون وون است (حدود ۱,۴۹۵ دلار آمریکا، معادل ۸۷۶ میلیون ریال ایران). کسانی که دوباره در این دوره ثبت‌ نام می‌کنند، تخفیف کوچکی دریافت می‌کنند.
سوال ۵: کدام سازمان این دوره را برگزار می‌کند و کجا برگزار می‌شود؟
دکتر ها: همان‌طور که قبلاً گفتم ، SSKM این دوره را سازماندهی می‌کند. این دوره در سئول برگزار می‌شود، جایی که ما یک دفتر با یک کلاس بزرگ و مجهز داریم که می‌تواند حدود ۱۰۰ نفر را در خود جای دهد. در این کلاس، هم سخنرانی‌ها و هم آموزش‌های عملی به طور همزمان انجام می‌شوند. برنامه پزشک تیم یک اپلیکیشن است که توسط جامعه ما توسعه یافته و من یکی از طراحان آن بودم. من در ابتدا دانشجوی این دوره بودم و اکنون به عنوان مدرس خدمت می‌کنم. پزشکان طب کره‌ای که این دوره را به پایان می‌رسانند، به طور فعال در درمان کارکنان باشگاه‌های ورزشی و ورزشکاران دانش‌آموز در کلینیک‌های خصوصی مشغول به کار هستند.
سوال ۶:چه محتوا وموضوعا تی در این دوره ارائه می‌شوند؟
دکتر ها: این دوره موضوعات کلی مرتبط با ورزش، از جمله فیزیولوژی و روانشناسی ورزشی را پوشش می‌دهد.

با این حال، تمرکز اصلی بر روش‌های درمانی است، از جمله طب سوزنی، فارماکوپونکچر( شکل جدیدی از روش طب سوزنی است که طب سوزنی را با تزریق عصاره های گیاهی بر اساس فارماکولوژی و نظریه مریدین ترکیب می کند)، تزریق نقطه‌ای، تیپینگ تعادلی(نوار تعادل توعی نوار حرکت شناسیی است که برای درمان درد و آسیب های عضلانی استفاده می شود)، آگاهی از دوپینگ( دوپینگ استفاده غیرقانونی از مواد یا روش‌های ممنوعه برای بهبود عملکرد ورزشی است و یک چالش مهم برای یکپارچگی و عادلانه ورزش است. این اصول بازی جوانمردانه، برابری و احترام به رقبا را تضعیف می کند.) ودرمان دستی چونا (که یک نوع درمان دستی در طب سنتی کره‌ای است. برای درمان دستی شامل تکنیک‌های مختلفی است) که درمانگر بر اساس نوع مشکل و تشخیص استفاده می‌کند.
سؤال ۷: آیا این دوره مدرسین دیگری هم دارد یا فقط شما تدریس می‌کنید؟
دکتر ها: در کلاس‌هایی که تکنیک‌های درمانی را پوشش می‌دهند، چندین مربی شرکت می‌کنند. اما به دلیل محدودیت زمانی، امکان آموزش تمام تکنیک‌ها به صورت کامل وجود ندارد. بنابراین ما ، در طول دوره بر تکنیک‌های اساسی تمرکز می‌کنیم. اطلاعات اضافی توسط مدرسان ارائه می‌شود تا اطمینان حاصل شود که پزشکان شرکت‌ کننده در دوره با به کارگیری کامل مطالب آموزشی می‌توانند در زمینه‌های مورد علاقه خود به اطلاعات بیشتری دست یابند.
سؤال ۸: چه نوع گواهینامه‌ای به شرکت‌کنندگان موفق اعطا می‌شود؟
دکتر ها: به شرکت‌کنندگانی که تمامی الزامات دوره و امتحان را را با موفقیت پشت سر می‌گذارند گواهینامه‌ اعطا می‌شود. گواهینامه‌ای که توسط SSKM ارائه می‌شود، بسیار معتبر است و به پزشکان طب کره‌ای اجازه می‌دهد تا خدمات بهداشتی را به ورزشکاران و بیماران ورزشی ارائه دهند یا یک کلینیک ورزشی را مدیریت کنند.
سؤال ۹: آیا دانشجویان پزشکی می‌توانند در این دوره شرکت کنند؟ دانشحویان پزشکی یا پزشکان کشور های دیگر هم می توانند در این دوره شرکت کنند؟
دکتر ها : این دوره فقط برای پزشکان دارای مجوز طب کره‌ای باز است، بنابراین دانشجویان نمی‌توانند شرکت کنند. همچنین، در حال حاضر پزشکان از سایر کشورها نمی‌توانند ثبت نام کنند. با این حال، SSKM در حال بررسی راه‌هایی برای باز کردن این دوره برای شرکت‌کنندگان بین‌المللی در آینده است.
بهتر است در مورد آنچه در زمینه ورزش در حال رخ دادن است صحبت کنیم. (1) کمیته پزشکی والیبال کره شامل پزشکان کره‌ای، پزشکان غربی و فیزیوتراپیست‌ها. (2) فدراسیون والیبال کره نظرسنجی از بازیکنان از رده‌های پایه تا بزرگسالان انجام داده است. عنوان نظرسنجی این بود: «از میان پست‌های اعضای کمیته پزشکی، به نظر شما کدام بخش برای درمان و مدیریت ورزشکاران مناسب‌ترین است؟» نتیجه نظرسنجی این بود که اکثریت زیادی از پاسخ‌ها از سوی پزشکان کره‌ای بود.
سؤال ۱۰: اگر فدراسیون والیبال ایران یا وزارت ورزش از شما دعوت کنند که دوره مشابهی رادر ایران برگزار کنید، نظر وتوصیه شما چه خواهد بود؟
اگر فدراسیون والیبال یا وزارت ورزش ایران بخواهد ، دوره‌ای مشابه را SSKM سازماندهی کند، این برای ورزشکاران ایرانی بسیار خوشحال‌کننده خواهد بود. اما این تنها به من بستگی ندارد. زیرا این موضوع به تصویب اجرایی‌ SSKM و سایر مدرسان مربوط است (هزینه سخنرانی، برنامه‌های مربیان و غیره). اگر علاقه جدی باشد پیشنهاد می‌دهید، جامعه آن را به دقت مورد بررسی قرار خواهد داد. پایان

دیدگاهتان را بنویسید