✍️ مریم رحیمی

🔹قاچاق سوخت در کشور، هر روز ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند و قاچاقچیان به شکل‌های مختلف انواع سوخت را به میزان زیاد به خارج از کشور ارسال می‌کنند.

🔹گروهی، چاه‌های عمیق حفر می‌کنند تا از بنزین دولت، بدزدند.

🔹گروهی به شاه‌لوله انتقال نفت خام دسترسی پیدا می‌کنند و گروهی با وانت و نیسان، سوخت را به مرز می‌رسانند.

🔹گروه دیگری هم چندصد متر لوله زیر زمین پنهان می‌کند تا بنزین را به قایق قاچاقچیان برساند و آن یکی هم موفق می‌شود به لوله انتقال گاز دسترسی پیدا کند.

🔹هنوز از لو رفتن ماجرای گروهی که از شاه‌لوله انتقال نفت خام در بوشهر سرقت می‌کردند، زمان زیادی نمی‌گذرد.

🔹ماجرای حفر ۷۰ متر چاه برای دستیابی به خط لوله انتقال بنزین پالایشگاه تهران هم از یادها نرفته است که باخبر شدیم ماموران فراجا موفق شدند تونل و شبکه زیرزمینی انتقال سوخت قاچاق را در روستای ایسین از توابع بندرعباس شناسایی کنند.

🔹بر اساس اطلاعاتی که فاش شده، طول تونل کشف‌شده بیش از ۳۰ متر است و قاچاقچیان روزانه حدود ۱۰ هزار لیتر سوخت قاچاق را از تونل مورد نظر منتقل می‌کردند.

🔹یکی دیگر از عجیب‌ترین سرقت‌های انرژی را چند ماه پیش یکی از نمایندگان مجلس لو داد. این سرقت، ضمن اینکه در نوع خود بی‌نظیر است، نوک کوه یخی است که دیده می‌شود.

🔹این افشاگری در برنامه «بی‌واسطه» رخ داده که محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.

🔹مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس به برنامه بی‌واسطه گفت: قاچاقچی‌ها با ابزارهای بسیار پیشرفته‌ای که در اختیار دارند خط لوله‌های پرفشار گاز را در حین گازرسانی سوراخ و به یک لوله جدید متصل می‌کنند.

🔹بسیاری از مقامات دولتی و مجلس زمانی که حرف، حرف قاچاق فرآورده‌های سوخت باشد، بدون اینکه مسئله را ریشه‌یابی کنند تنها توضیح می‌دهند که بنزین قاچاق می‌شود.

🔹اما فعالان بخش خصوصی در چند سال اخیر، بارها به گروه‌های قاچاق اشاره کرده‌اند.

🔹رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی درباره مدل قاچاق توضیح می‌دهد: «در کنار بازارچه‌هایی که در مرز ایران و پاکستان وجود دارد که تهاتر انجام می‌دهند و دو کالا را با هم تهاتر می‌کنند، برخی افراد هم فرآورده‌های نفتی را از مبادی غیررسمی از کشور خارج می‌کنند.»

🔹طبق برآورد ستاد و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، روزانه ۱۲.۲ میلیون لیتر فرآورده از کشور خارج می‌شود که این رقم به صورت غیررسمی ۲۰ میلیون لیتر است که ۹۰ درصد آن را گازوئیل تشکیل می‌دهد.

🔹یکی از مهمترین معضلات و چالشهای کشورهای در حال توسعه، فساد مالی ناشی از اقتصاد زیرزمینی و مصداق بارز آن، قاچاق است.

🔹ایران نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه، اخیراً با نوعی جدید از قاچاق کالا در حوزه فرآورده‌های سوختی مواجه شده و خطرهای ناشی از قاچاق بی‌رویه این فرآورده‌های نفتی، ضمن تهدید اقتصاد ملی و ایجاد بحران در نظام‌های اجتماعی و مالی، زمینه را برای بروز خطرهای امنیتی نیز فراهم کرده است.

🔹در کنار این میزان قاچاق، اقتصاد ایران با ناترازی عمیق در حوزه انرژی دست‌وپنجه نرم می‌کند. در حال حاضر متوسط رشد سالانه مصرف بنزین در دنیا یک درصد است.

🔹این رقم سال‌ها در کشور ما شش درصد بوده، اما از سال ۱۴۰۰ تا به امروز به ۱۵ درصد در سال افزایش یافته است.

🔹دولت‌ها در ایران گاهی ناچار به افزایش قیمت انرژی می‌شوند، اما عواقب سختی گریبانشان را می‌گیرد./تجارت فردا

دیدگاهتان را بنویسید