مرتضی زبردست

والیبال کشورمان متعاقب عملکرد ضعیفی که در رقابت های لیگ ملت ها داشت و از راهیابی به پیکارهای المپیک ۲۰۲۴ پاریس باز ماند شرایط حساسی را پیش روی دارد، خدا حافظی رسمی و غیر رسمی چند ملی پوش به اضافه بی انگیزگی تعدادی بازیکن جوان، نگاه ها را نسبت به این رشته پُرطرفدار تغییر داده و در حال حاضر علاقه مندان این رشته دانشگاهی منتظر رفع اشکالات اخیر و شروع فعالیت های مؤثر برای رسیدن به روزهای بهتر هستند.
نقطه نظرات پیشکسوتان و مشخصا ملی پوشان قدیم و جدید والیبال می تواند در هموار ساختن مسیر موفقیت های آینده کشورمان کارساز باشد.
یکی از ملی پوشان والیبال ما که مدارج ترقی را از نوجوانی در تیم های باشگاهی شروع و زیر نظر مربیان مطرح داخلی و خارجی به بلوغ کارایی و حضور در تیم ملی رسید محمد رضا دامغانی است، این ملی پوش سال های نه چندان دور والیبال کشورمان در گفت و گو با سایت چند ثانیه به نکات برجسته ای اشاره کرد که توجه شما را به چکیده آن ها جلب می کنیم.
والیبال را زیر نظر کدام مربیان شروع کردید؟
بنده ابتدا در تیم آیت الله سعیدی و بعد راه آهن با شادروان رضا هوریا و حسن لبنانی با الفبای والیبال آشنا شده و بعد در تیم های دخانیات، شهرداری ارومیه، فولاد خوزستان و پرسپولیس زیرنظر آقایان حسن کُرد، يدالله کارگرپیشه، محمد پشنگ و محمد صادقی فعالیت های باشگاهی را ادامه دادم.
در تیم ملی چند سال حضور داشتید و با کدام مربیان داخلی و خارجی کار کردید؟
حدودا ده سال افتخار پوشیدن پیراهن تیم ملی را داشتم و سوای محمد حیدرخان و مهدی صابرپور زیر نظر دو مربی روسی و ژاپنی هم تمرین کردم.
علت ناکامی والیبال ما در سال های اخیر؟
فکر می کنم بزرگ ترهای بنده قبلآ دلایل عدم موفقیت تیم ملی والیبال را بیان کردند که اشاره به استفاده مربی تمام وقت و صاحب کارنامه خارجی به اضافه کمک های داخلی بدون فعالیت در تیم های باشگاهی از عمده مطالب مطرح شده بوده است.
نظر شما در خصوص جریمه و محرومیت بازیکنان باشگاهی و ملی؟
وقتی برای موفقیت مربیان و بازیکنان پاداش تعیین می شود طبعأ بحث جریمه هم پیش می آید که اگر غیر از این باشد معادله یک طرفه خواهد شد با این توضیح که جریمه علی الاصول باید حالت بازدارندگی از خبط و خطا و تلنگری برای ارشاد بازیکن باشد.
تفاوت بازی در تیم های باشگاهی و ملی؟
فلسفه رقابت های باشگاهی و هزینه هایی که در آن می شود رشد و شکوفایی بازیکن و نقطه اوج آن دست یابی به پیراهن تیم ملی است، بازیکن وقتی ملی پوش می شود بیش تر دیده شده و اتوماتیکمان قرارداد باشگاهی او نیز افزایش می یابد و لذا باید قدر و قیمت این پیراهن و افتخاری که زیر پرچم مقدس کشورش کسب می کند را هم بداند چون در آینده حتی فرزندان این بازیکن نیز از ملی پوش شدن پدرشان بهره می برن

دیدگاهتان را بنویسید