🔹مهرماه سال ۹۷ بود که درگیر نوسان قیمت ارز بودیم. قیمت دلار رو به افزایش بود. به دلایل متعدد ارزیابی‌های کارشناسی حول افزایش مجدد قیمت دلار میگشت. ناگهان صداوسیما و خبرگزاری‌های داخلی با گزارش‌های مکتوب و تصویری موجی کاذب راه انداختند که قیمت دلار کاهشی شده و همه در حال فروش ارز هستند. موفق شدند تا برای یکی دو روز بخشی از اسکناس دپو شده در بالشت‌ها را به دست دلالان فردوسی برسانند. اصحاب فردوسی می‌دانستند که زمان، زمان خرید است. آن زمان مثل امروز، رسانه بی‌اعتبار نشده بود.

🔹فضای تحلیلی این روزها بر همان پاشنه مهر ماه ۹۷ می‌چرخد. اما مردم به دلایل مشخص واکنشی به اخبار خبرگزاری‌های رسمی نشان نمی‌دهند.

🔹نهاد رسانه‌، سالیان سال ابزار دولت‌ها بوده تا پژواک‌دهنده گفتمان خوشایند مدیران باشد. مدیرانی که افق نگاهشان، خلاصی از مخمصه آن روز و جایگاه «نگاه بلند مدت» شان در میان کارتابل‌های خاک خورده بوده است.

🔹رسانه اگر فراموش کند که «واسطه» است؛ واسطه مردم و حقیقت؛ رسانه اگر فراموش کند که کارمند نیست، کارمند دولت‌مردان؛ از سوی مردم به فراموشی سپرده می‌شود؛ گویی که اصلا وجود نداشته!

🔹وظیفه دولت‌ها پاسخ‌گویی نسبت به عملکرد خود است، وظیفه رسانه شرح واقعیت و مطالبه چشم‌انداز از دولت. با فاصله از سیاه‌چاله دولت‌ها، رسانه را به مسیر و جایگاه ذاتی آن برگردانیم./چندثانیه

دیدگاهتان را بنویسید