محمدباقر نوبخت، رئیس اسبق سازمان برنامه و بودجه:

🔹بايد منصفانه قبول كرد كه استمرار آثار تحريم‌ها بر زندگي مردم و معيشت خانوارهاي ايراني به ويژه كم درآمدها چيزي جز افزايش رنج و الام مردم نيست و دولت‌ها مسئول رفع آن خواهند بود؛ نه مسئول شعارهاي تكراري كه هزينه‌هاي آن‌را مردم بايد به پردازند.

🔹بايد يادآور شد دولت يازدهم در شرايطي شكل گرفت كه از اوايل دهه ٩٠ اقتصاد ايران در پي صدور قطعنامه‌هاي -به اصطلاح كاغذپاره – با شوك تحريم‌هاي نفتي و بانكي در وضعيتي بود كه رشد اقتصادي منفي ٨ درصد و تورم بيش از ٣٢ درصدي و ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد در حد صفر بود.

🔹در چنين شرايطي كاملا مي شود درك كرد كه چرا تندرو هاي امريكايي به تحريك اسراييل و برخي از كشور رقيب از فرصت ترامپ براي بر هم زدن ثبات و توسعه ايران استفاده نمايند و عده‌اي هم در داخل با نگاه جناحي به جاي منافع ملي از اين موضوع خرسند شوند و به آتش افروخته شده بد خواهان ايران بدمند.

🔹تجربه تلخ بازگشت تحريم‌ها و اثار آن در زندگي مردم و معيشت خانوارهاي كم درآمد بار ديگر گوياي اين واقعيت است چه قبول كنيم و يا انكار نماييم تحريم‌ها بر اقتصاد ملي و خانوار متأسفانه اثر تخريبي دارد. بنابراین مهم ترين هدف دولت بايد مديريت اقتصادي رفع تحريم ها باشد.
 
🔹طی روزهای گذشته كم و بيش مشخص شد كه كانديداهاي محترم یا از طريق تعامل سازنده در خارج و احترام به حقوق شهروندي و ازادي هاي مدني در داخل در پي مشكلات مردم و كشور هستند يا از طريق استمرار تقابلات بين المللي و تنگ تر كردن عرصه هاي اجتماعي و سياسي براي شهروندان و رقبا./ دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید