🔹هنگامی که وزیر امور خارجه آمریکا در تاریخ ۳۱ ژوئیه به مغولستان پرواز کرد، فکر و ذهن او به رویدادهای بسیار دور در خاورمیانه مشغول بود.

🔹ساعاتی قبل از آن، اسرائیل یکی از رهبران ارشد حماس را در تهران ترور کرده بود و مقامات ایرانی قول تلافی ترور یکی از متحدان نزدیک در خاک خود را می‌‌‌دادند.

🔹بلینکن با استفاده از یک تلفن امن در کابین خصوصی خود در هواپیما، ساعاتی پس از ترور با چند مقام خارجی صحبت کرد و از آنها خواست تا از ایران بخواهند که از انجام هرگونه اقدامی که می‌تواند منجر به جنگ همه‌جانبه با اسرائیل شود، خودداری کند.

🔹چند روز بعد، یکی از مقامات منطقه‌‌‌ای یعنی ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن، به تهران آمد و خواستار «صلح، ثبات و امنیت» شد.

🔹جو بایدن همچنین به سرعت رهبران مصر و قطر را متقاعد کرد که دور جدیدی از مذاکرات را با هدف تضمین آتش‌بس در غزه برنامه‌‌‌ریزی کنند. آن نشست‌‌‌ها یک هدف اعلام‌‌‌نشده نیز داشت: منصرف کردن ایران از انجام حمله‌‌‌ای که می‌تواند مذاکرات را از مسیر خارج کند.

🔹طی یک ماه پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس توسط اسرائیل، مقامات آمریکایی تقریبا بدون وقفه تلاش کرده‌‌‌اند تا هرگونه عملیات انتقامی را از یکسو در طرف اسرائیلی و از سوی دیگر در طرف ایران و حزب‌‌‌الله لبنان مهار کنند./دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید