آل احمد از خمیره دیگر روشنفکران نبود و نظیرش تکرار نمی‌شود/ آل احمد قرآن را خوب می‌شناخت و نسبت به آنچه در جهان می‌گذشت خودش را نباخت و هول نشد/ همه چیز تقصیر سانسور نیست، فرهنگ ما به دوران مرگ و احتضار خودش رسیده است/ نمی‌دانم چرا تابلوی نقاشی من مثلا ۱۴ میلیارد تومان فروخته می‌شود، تابلوهای من سراسر افسوس و اندوه است

🔹 آیدین آغداشلو، نقاش و منتقد ادبی: من همیشه شیفته جلال آل احمد بودم و از نثر خاص و شجاعتش خیلی خوشم می‌آمد. واقعا آدم شجاعی بود.

🔹 بار اولی بود که آل احمد را دیدم داشت به حج می‌رفت. من غرق افتخار شدم از این که من را می‌شناخت. کیف کردم. ما را ترسانده بودند و می‌گفتند آل احمد آدم خیلی تندرو و بددهنی است؛ اگر به شما فحش داد یا پرخاش کرد ناراحت نشوید، ولی نه فحش داد و نه پرخاش کرد؛ خیلی آرام و با لطف صحبت کرد.

🔹 آل احمد نه هتاک، نه پرخاشگر، نه غرب‌زده و نه عرب‌زده بود. جلال می‌گفت من هیچ کسی را ندیدم که خودش را اندازه ابراهیم گلستان اشرف مخلوقات بداند. گلستان خشم مردم و روشنفکران را بر می‌انگیخت. به مصاحبه کننده‌هایش توهین می‌کرد. آل احمد اما این طور نبود. وقتی با آدم بود از جنس خود آدم می‌شد و خیلی زمینی بود. آل احمد اصلاً از خمیره دیگری بود و نظیرش تکرار نمی‌شود.

🔹 آل احمد مستقیم مقابل کل جریان حکومت پیش از انقلاب ایستاد و دشمنانش ایرادهای احمقانه‌ای را از او گرفتند و حتی سعی کردند در رفتارهای او ضدونقیض پیدا کنند که مسخره بود.

🔹 الآن سانسور تقریباً موفق شده ادبیات ایران را تعطیل کند، شعر را تعطیل کند، سینما را تعطیل کند و درِ تئاتر را ببندد. حذف شده‌ها دیگر جایگزین ندارند.

🔹 البته من فکر نمی‌کنم مثلاً سانسور همه این‌ها را از میان برده است. من فکر می‌کنم فرهنگ‌ها هم می‌میرند و به دوره احتضارشان ورود می‌کنند.

🔹 خودم واقعا نمی‌دانم چرا تابلوی نقاشی من مثلا ۱۴ میلیارد تومان فروخته می‌شود. چون نقاشی‌های من خیلی شخصی هستند و مرثیه سرودن برای جهانی متلاشی شده است. واقعاً این نباید با سلیقه عمومی جور باشد./حرفی نو

دیدگاهتان را بنویسید