✍️ مهدیه شادمانی

💥پاسخ موشکی تلافی جویانه ایران علیه اسرائیل طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد و دفاع از حق ذاتی و مشروع خود بوده است.
در ورای اینکه حمله اخیر، چه حجم خسارات و تلفاتی را به این رژیم وارد کرده است باید به چند نکته اساسی در ابعاد مختلف اشاره داشت:

۱. بعد سیاست داخلی: اقدام موشکی ایران علیه اسرائیل با تایید شورای عالی امنیت ملی انجام شد. رئیس جمهور نیز با پیامی این اقدام را بر اساس حقوق مشروع و با هدف صلح و امنیت برای ایران و منطقه دانست و تاکید داشت پاسخ قاطع به تجاوزات رژیم صهیونیستی داده شده است. این هماهنگی قوای مختلف با نیروهای مسلح نشانگر این است که حفظ عزت و اقتدار کشور اولویت اول تمام مسئولین جمهوری اسلامی ایران است و باید این اقدام نیک را در جهت افزایش انسجام و یکپارچگی ملی تفسیر نمود.

۲. بعد حقوق بین الملل: طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد که مقرر می دارد :در صورت حمله ی مسلحانه علیه یک عضو سازمان ملل متحد، تا زمانی که شورای امنیت اقدامات لازم را برای حفظ صلح و امنیت بین المللی به عمل آورد، هیچ یک از مقررات این منشور به حق ذاتی دفاع مشروع انفرادی یا دسته جمعی اعضاء لطمه ای وارد نخواهد کرد. اعضاء باید اقداماتی را که در اعمال این حق دفاع از خود، به عمل می آورند فوری به شورای امنیت گزارش دهند. ایران نیز به موجب جنایات چند ماه اخیر اسرائیل و نقض حاکمیت سرزمینی، بعد از دو ماه خویشتنداری و شکست طرح آتش بس، تصمیم به استفاده از این حق دفاع مشروع گرفت.

۳.بعد نظامی: از بعد ترور اسماعیل هنیه رژیم صهیونیستی به دنبال تغییر قواعد بازی و معادلات منطقه به نفع خود بود. با این تفاسیر عملیات موشکی دیشب با وجود اینکه از حیث تعداد شلیک پرتابه ها کمتر از وعده صادق ۱ بود اما ضربات اطلاعاتی، امنیتی و نظامی را به رژیم وارد ساخت. در درجه اول با وجود رصد تصاویر ماهواره ای و اطلاع رسانی آمریکا به اسرائیل اما عبور ۹۰ درصد موشک ها آوازه گنبد آهنین و فلاخن داوود و پیکان را فروریخت!

اهداف اصلی این حمله شامل پایگاه های نظامی، تاسیسات زیرساختی و مراکز فرماندهی در مناطق مختلف اسرائیل بود که ایران، با بهره گیری از موشک های پیشرفته ای مانند موشک های هایپرسونیک “فتاح-۲” توانست سیستم های دفاع موشکی اسرائیل از جمله سامانه های “آرو ۲” و “آرو ۳” را نابود کند.

طبق این شواهد، برخلاف وعده صادق ۱ که هدف آن فقط نمایش اقتدار بود، انهدام اهداف نظامی در مراکز طراحی و عملیات جنایت‌های اسرائیل نشان داد هدف ایران در وعده صادق ۲ فراتر از مانور قدرت، تضعیف بازدارندگی و ایراد لطمه به وجهه اسرائیل در اثبات نقص در سیستم دفاعی این رژیم بوده است.

در باب پاسخ اسرائیل نیز، تجربه نشان داده اقدام به پاسخ خواهد کرد. اما محدوده آن بر مبنای مشورت با متحد استراتژیک خود یعنی آمریکا مشخص خواهد شد. چنانچه آکسیوس در گزارشی به نقل از مقامات اسرائیلی مدعی شده که کابینه رژیم صهیونیستی در جلسه دیشب تصمیم به واکنش «تلافی‌جویانه چشمگیری» علیه ایران گرفت اما نوع این حمله را مشخص نکرده است.

۴. بعد روانی: در طی یک ماه اخیر، اسرائیل با وجود شکست راهبردی در میدان اما از طریق به کارگیری تکنیک های روانی همچون مقصرنمایی و تعمیم افراطی به دنبال انحراف افکار عمومی و تعمیم ناکارآمدی نیروهای مسلح ایران بود. از سویی با توجه به پاسخ موشکی موفق ایران به نظر می‌رسد اسرائیل اینبار نیز تحقیر در میدان را با وارونه سازی حقیقت، تحقیر و کوچک سازی عملیات، کاهش اقتدار ایران و القای ناامیدی در داخل پیگیری نماید. در فضای رسانه باید از طریق عملیات ضد جنگ روانی اقدام به خنثی سازی، مراقبت، ممانعت و در نهایت مقابله با جنگ روانی دشمن نمود.

دیدگاهتان را بنویسید