احسان سهرابی، فعال کارگری:

🔹حادثه معدن طبس، رخ‌دادی تکراری و غم‌انگیز، باز هم نشان داد که همچنان با جان کارگران همانند کالا رفتار می‌شود و تا زمانی که این نگاه کالایی تغییر نکند ما همچنان شاهد اینگونه حوادث تلخ خواهیم بود.

🔹توجه داشته باشید که چنین مواردی تنها به‌دلیل عدم نظارت بازرسان وزارت کار و عدم توجه به «آیین‌نامه‌های ایمنی و بهداشت کار»، رخ می‌دهد. این درحالی است که قوانین عریض و طویلی را برای افزایش میزان ایمنی در محیط‌های کارگری مصوب شده که جنبه پیشگیرانه دارد.

🔹وضعیت ایمنی کارگران به حد نگران کننده‌ای رسیده است و بنابر اعلام پزشکی قانونی روزانه پنج کارگر جان خود را از دست می‌دهند ولی هیچ اقدام پیشگیرانه‌ای مشاهده نمی‌کنیم. این مورد دردناک است که هنوز نتوانسته‌اند جسد یکی از کارگران «معدن شازند» (که چند ماه قبل رخ داد) بیرون بکشند که با حادثه معدن طبس روبه‌رو شدیم.

🔹 قوه‌قضاییه باتوجه به «ماده ۶۱۶ قانون اساسی» با کارفرماها و بیمه‌گرهای متخلف باید برخورد قهری کند. اگر با مسوولان معدن‌های «زمستان یورت»، «شازند» و همین معدن طبس بعد از رخ دادن حوادث برخورد قاطع و عبرت آموز می‌شد از بروز چنین حوادثی جلوگیری می‌کردند./ اکونگار

دیدگاهتان را بنویسید