«مهدی پازوکی»، تحلیلگر مسایل اقتصادی در واکنش به این گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس که «ناترازی در نظام حکمرانی منجر به ناترازی در حوزه اقتصادی شده است»، به‌ خبرنگار «چندثانیه» می‌گوید:

🔹ناترازی‌های اقتصادی ریشه در برخی سیاست‌گذاری‌های دولتی دارد. به‌عنوان مثال در مورد ناترازی‌های بودجه باید به این موضوع اشاره کنیم که این چالش باعث شده تا مخارج‌های قوه مجریه با درآمدهایش هم‌خوانی نداشته باشد.

🔹اگر حاکمیت ایران بخواهد ناترازی‌های «اقتصادی»، «اجتماعی» و «فرهنگی» را از بین ببرد باید دو موضوع کلی را در دستور کار خود قرار دهد. «بهبود روابط در سیاست‌خارجه» و «اصلاح ساختار اقتصادی داخلی»، گام‌هایی است که باعث می‌شود ناتزازی‌ها از بین برود و اقتصاد به سمت تعادل حرکت کند.

🔹در گام اول ایران باید سیاست خارجه را در تعامل با جامعه جهانی باز تعریف کند. با اقتصاد بسته نمی‌توان ناترازی‌ها را ترمیم کرد و در ادامه به اهداف توسعه یافتگی رسید. در اقتصاد بسته هیچ نتیجه‌ای در کار نخواهد بود. اصلاح سیاست خارجه باید در مسیر منافع ملی حرکت کند. ایران جدا از جامعه جهانی نیست. با این وضعیت سیاست‌خارجه نمی‌توان ناترازی‌ها را برطرف کرد.

🔹اصلاحات اقتصادی در داخل ایران گام دوم است. همانطور که اشاره کردیم کمبود بودجه یکی از چالش‌ها است چون در ادامه کمبود بودجه تبدیل به افزایش نقدینگی می‌شود، افزایش نقدینگی منجرب به افزایش تورم می‌شود و در نتیجه شاهد کاهش ارزش پول ملی، کاهش رفاه جامعه و گسترش فقر خواهیم بود. در این حوزه نیاز به هماهنگی داریم. اگر هماهنگی وجود نداشته باشد به عدم تعادل در اقتصاد ختم خواهد شد.

🔹اگر دولت روز به روز بزرگ شود و بخواهد در کار بخش خصوصی همچنان دخالت کند قطعا ناموفق خواهد بود. دولت باید از نظرات کارشناسان و تحلیلگران و البته از تجربیات سایر کشورها برای برطرف کردن ناترازی‌ها استفاده کند. اگر این اقتباس رخ ندهد چالش‌های اقتصادی افزایش خواهند یافت و بر روی سایر حوزه‌ها تاثیر می‌گذارد. مشاهده می‌کنیم که این وضعیت در روابط بین مردم و دولت اثر منفی گذاشته است.

🔹تجربه دنیا نشان داده که دولت‌ها با استفاده از مبانی علمی و کارشناسی موفق شدند تورم را کنترل کنند. مهمترین شاخص بی‌ثباتی اقتصاد تورم است. اقتصاد ایران همواره از تورم رنج می‌برد. کشورها برای کنترل تورم اعمال دستوری انجام نمی‌دهند بلکه با استفاده از مبانی علمی این چالش را کنترل کرده‌اند. با وِرد و جادو نمی‌‌توان تورم را مهار کرد.

🔹حاکمیت ایران اگر بخواهد با مبانی علمی به سراغ مهار تورم برود قطعا موفق خواهد شد. اقتصاد را با دستور نمی‌توان اداره کرد. با اقتصاد تحکمی با اقتصاد فرمانی با اقتصاد دستوری نمی‌توان اقتصاد را درمان کرد زیرا این جراحی به علم اقتصاد و استفاده از تجربیات دیگر کشورها باز می‌گردد./چندثانیه

دیدگاهتان را بنویسید