«مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب در یادداشت اختصاصی برای روزنامه فرامنطقه‌ای «العربی الجدید»:

🔹در آغاز راه مایلم با برادران و خواهران و همسایگان خود در منطقه سخن بگویم، تا با یکدیگر در راه گفتگوی سازنده و تقویت همکاری و همبستگی میان ملت ها و دولت های منطقه گام برداریم.

🔹باید دست در دست یکدیگر دهیم و ساختار منطقه قوی را پایه گذاری کنیم.

🔹گفت‌وگوی عمیق، سازنده و هدفمند با هدف ایجاد انسجام منطقه ای و همکاری در زمینه‌های مختلف تنها راه گذار ما از چالش‌ها و تلاطم‌های موجود، و ایجاد ثبات و امنیت پایدار و بهره‌مندی مردم منطقه از مواهب و ثروت‌های خود است. اینجانب در آغاز کار خود برای محقق شدن این هدف و حرکت واقعی و جدی در مسیر همکاری، دست دوستی و برادری به سوی همه همسایگان و کشورهای منطقه دراز می‌کنم.

🔹درمان زخم دیرینه اشغال فلسطین و حل آن مسئله همه ما است. جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه، باید حق مقاومت همه جانبه ملت فلسطین برای رهایی از اشغال و تامین حقوق طبیعی و بدیهی خود به ویژه در زمینه استقلال و حق تعیین سرنوشت به رسمیت شناخته شده و با کمک به این ملت، به اشغال و تبعیض نژادی و کشتار جمعی و تروریسم دولتی رژیم اشغالگر صهیونیستی پایان داده شود.

🔹سلاح‌های اتمی رژیم صهیونیستی تهدیدی برای منطقه و صلح و امنیت بین المللی است و می‌بایست با همکاری کشورهای منطقه و جهان در جهت خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتارجمعی گام برداشت.

🔹 اَبَر اولویت سیاست خارجی ایران گسترش همکاری‌ها با همسایگان است و دولت جدید خواهد کوشید با حفظ و ارتقای رویکرد دولت فعلی در تحکیم روابط با کشورهای همسایه، در صورت همکاری فعال و متقابل کشورهای منطقه، روابط دوجانبه با آن‌ها را بر اساس احترام متقابل به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی یکدیگر ارتقا دهد.

🔹کشورهای عربی و اسلامی می‌توانند با حفظ ارزش‌های فرهنگی خود و تکیه بر آموزه‌های صلح‌طلبانه و مدارا محور اسلامی، یک طرف اساسی در گفت‌وگوها و تلاش‌های بین‌المللی برای ترویج صلح و ثبات بین‌المللی باشند.

دیدگاهتان را بنویسید