🔹بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «اکونگار»: باید بررسی شود که چرا بعد از ۶۰ سال ساخت اتوبوس، در مونتاژ و سرهم کردن و یا تولید برخی از قطعات دچار مشکل شده‌ایم که امروز اتوبوس‌های ما با عیب و ایراد مواجه شده‌اند.

🔹اگر قرار باشد یک خودروی کاملا چینی را در داخل ایران سر هم کنیم قیمت تمام شده ما قاعدتا بالاتر تمام می‌شود. به دلیل این که چندین مسئله از جمله دانش بهره‌وری وجود دارد، در ایران با یک بازار انحصاری مواجه هستیم و بهره‌وری معنا پیدا نمی‌کند، در حالی که در چین یک بازار کاملا رقابتی وجود دارد و بحث کاهش و مدیریت هزینه به‌شدت دنبال شده است.

🔹با یک پدیده‌ای به نام چین مواجه‌ایم که به هیچ کسی رحم نمی‌کند و مقیاس تولیدش آنقدر انبوه و بالاست که قیمت را با سرشکن کردن هزینه‌ها، بحث‌های اقتصادی که در خود چین است و هزینه‌هایی تولیدی که نسبت به جاهای دیگر پایین است، خیلی پایین می‌آورد./ اکونگار

دیدگاهتان را بنویسید