🔹میانگین قیمت ماکارونی در ابتدای سال ۱۴۰۰ حدود ۸هزار تومان بود که در پایان دولت سیزدهم به به بیش از ۳۴هزار تومان رسید.

🔹به گزارش چندثانیه، تصمیم دولت برای جراحی اقتصادی در اردیبهشت ۱۴۰۱ منجر به افزایش نرخ برخی محصولات که در سبد خانوار به خصوص کارگران جایگاه ویژه‌ای داشتند شد.

🔹حذف ارز۴۲۰۰تومانی با دامن زدن به تورم منجر به افزایش ۳برابری قیمت ماکارونی شد که حدود ۵۰درصد سرانه مصرف آن به کارگران اختصاص داشت.

🔹پس از حذف ارز ترجیحی با تایید سازمان حمایت، قیمت ماکارونی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۹۰درصد افزایش یافت و ماکارونی هزار گرمی از ۷هزارو ۲۰۰ تومان به بیش از ۳۴هزار تومان رسید.

🔹درحالی که با افزایش قیمت برنج از ۱۰هزار تومان به ۴۰هزار تومان در سال ۱۴۰۰ سرانه مصرف ماکارونی از ۶کیلو به ۱۰کیلو رسیده بود، با افزایش۱۹۰درصدی قیمت آن در سال ۱۴۰۱ سرانه مصرف ماکارونی ۳کیلو کاهش یافت.

🔹براساس آمار انجمن صنفی کارخانجات ماکارونی، با افزایش۳برابری قیمت ماکارونی سرانه مصرف آن در میان کارگران با کاهش ۲۵تا۳۰درصدی همراه شد.

🔹طبق اعلام انجمن صنفی کارخانجات ماکارونی، کاهش سرانه مصرف ماکارونی سطح تولید کارخانه‌ها را از ۷۰۰هزار تن در سال۱۴۰۰ به زیر۶۰۰هزار تن در سال ۱۴۰۱ رساند.

🔹درسال ۱۴۰۲ بیشتر محصولات بیش از۴هزار تومان افزایش قیمت یافتند. البته برخی محصولات خاص تا ۱۲هزار تومان هم گران شدند و سازمان حمایت مجوز افزایش۱۲درصدی ماکارونی را صادر کرد.

🔹در سال ۱۴۰۳ هم قیمت ماکارونی در بازار روند صعودی داشت و یک محصول با کمترین قطر و کمترین وزن حدود۱۶هزار و بیشترین وزن و بیشتر قطر به بیش از ۴۳هزار تومان رسید. /چندثانیه اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید