🔹اصولگرایان برخلاف سال۱۴۰۰ مسیر دشواری را برای وحدت و اجماع بر سر یک نامزد انتخابات پیش رو دارند.

🔹اصولگرایان دو نامزد اصلی دارند که تاکنون همه چشم‌ها به آنها دوخته شده است. سعید جلیلی و محمد‌باقر قالیباف که به نظر می‌رسد اگر اتفاق خاصی نیفتد رقیب اصلی یکدیگر در رقابت انتخاباتی ۱۴۰۳ هستند.

🔹دو نامزدی که دو سبد رای جدا از هم دارند. پایگاه رای اولی احتمالا متعلق به حامیان و پیروان ابراهیم رئیسی و علاقه‌مندان به گفتمان جریان انقلابی است.

🔹پایگاه رای دومی نیز اصولگرایان میانه‌رو و شاید کسانی هستند که در طیف میانه یا همان خاکستری قرار گرفته‌اند. از همین رو اگر قالیباف نتواند در تبلیغات و مناظرات این طیف را به سوی خود جذب کند، رای آنها به سبد مسعود پزشکیان ریخته خواهد شد.

🔹در واقع اگر جلیلی پایگاه رای ثابت دارد، در مقابل رای قالیباف سیال است.

🔹بر این اساس می‌توان گفت که این رای‌های سرگردان میان جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلب به هیچ عنوان به صندوق رای سعید جلیلی نمی‌رود و او شانسی برای جذب این آرا نخواهد داشت.

🔹به این ترتیب قالیباف و پزشکیان رقبای اصلی یکدیگر در جذب آرای خاکستری هستند و از این رهگذر با توجه به عدم اقبال جلیلی، تنها راه برای او انصراف از رقابت‌های انتخاباتی است؛ موضوعی که با توجه به شخصیت جلیلی بیشتر شبیه یک آرزوی محال برای اصولگرایان است./دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید