سفیر انگلیس در تهران در توئیتی گستاخانه درباره سقوط هواپیمای اوکراینی مدعی شد که ایران در ارائه پاسخگویی یا پرداخت غرامت در این زمینه کوتاهی کرده است.
روز پنجشنبه هشتم تیر ماه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه اوکراین، سوئد، کانادا و انگلیس از ایران بابت آنچه «سرنگونی پرواز هواپیمای اوکراینی» ‌خوانده شده، شکایت کرده‌اند. این چهار کشور خود را گروه واکنش و هماهنگی بین‌المللی برای قربانیان PS752 معرفی کرده و مدعی شده بودند که نتوانسته‌اند با ایران به توافقی دست یابند.

این اقدام روز دوشنبه ۱۲ تیر ماه از سوی خبرنگار خبرگزاری فارس در نشست هفتگی ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه مورد پرسش قرار گرفت که وی در این باره گفت: درباره شکایت ثبت شده آنها خبر قطعی و دقیق ندارم.در ارتباط با موضوع هواپیمای اوکراینی، ایران در راستای اصل حسن نیت و اعتقاد به تعامل سازنده با دولت‌هایی که اتباع و شهروندانشان در این سانحه دلخراش جانشان را از دست دادند بر انجام مذاکره در همه ابعاد سانحه تأکید داشته و داریم و آمادگی مجدد خود را برای انجام مذاکره در آخرین یادداشت ارسالی خود به اطلاع کشورهای مربوطه رساندیم. ایران همچنین در حمایت حداکثری از خانواده‌ها اقداماتی را انجام داده است. درباره رسیدگی به سانحه، ایران براساس اصل صلاحیت سرزمینی و با توجه به اینکه این سانحه در قلمرو حاکمیتی ایران اتفاق افتاده و متهمان مرتبط با رخداد تابعیت ایرانی دارند، رسیدگی کیفری خود را با جدیت و دقت لازم انجام داده و دادگاه صلاحیتدار رای غیرقطعی خود را در مورد ۱۰ نفر از متهمان صادر کرده است. جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با سانحه دلخراش مسؤولیت‌های ملی خود را تاکنون انجام داده و در چارچوب اصل حسن نیت با دولت‌های دارای اتباع و شهروندان در این حادثه دلخراش ارتباط دارد و به صورت رسمی آمادگی خود را برای مذاکره اعلام داشته است.

در همین ارتباط «سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس در تهران امروز (چهارشنبه) ۱۴ تیر ماه در توئیتی گستاخانه نوشت: «ایران در ارائه پاسخگویی یا پرداخت غرامت برای سرنگونی پرواز PS۷۵۲ کوتاهی کرده است. ما متعهد به پیگیری شفافیت، عدالت و پاسخگویی در این زمینه برای قربانیان و خانواده‌های آنها هستیم. امروز، کشورهای بریتانیا، کانادا، سوئد و اوکراین روند دادرسی مربوطه را در دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز کرده‌اند.»

دیدگاهتان را بنویسید