پرویز خوشکلام خسروشاهی، اقتصاددان:

🔹در رابطه با تعیین کمیته‌های مختلف برای گزینش وزاری دولت چهاردهم نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که وزارت پستی سیاسی است و نه کارشناسی. به این معنی که وظیفه وزیر این است که مسیر تحقق شعارهایی که در انتخابات رای آورده است را در وزارتخانه خود دنبال کند.

🔹با این نگاه راه درست برای انتخاب وزیر این است که رئیس جمهور خود با شناختی که دارد با مجموعه مشاورانی که دارد او را انتخاب کند.

🔹اما چون متاسفانه در ایران نظام حزبی وجود ندارد انجام چنین کاری برای رئیس‌جمهور بسیار دشوار است. به خصوص رئیس‌جمهوری که چندان در کارهای حزبی حضور نداشته است.

🔹باید توجه کرد که ما شاهد انتخاباتی غیرمنتظره و بدون آمادگی بودیم و تصمیمات باید با سرعت و در عرض چندهفته گرفته شود. به نظر می‌رسد اکنون در چنین شرایطی قرار داریم و انتخاب وزرا کار سختی است.

🔹مهم‌ترین نقدی که می‌توان به آن وارد کرد این است که احتیاجی به انتشار عمومی نام اعضای کمیته‌ها نبود چون علی‌رغم اینکه می‌تواند منافعی داشته باشد اما به نظر می‌رسد تبعات منفی آن بیشتر است.

🔹رئیس‌جمهور می‌تواند با هر مکانیزم مشورتی به انتخاب وزرا بپردازد و سازوکار کلی آن را اعلام کند اما من فکر می‌کنم انتشار جزییات آن بخصوص افراد درگیر در این فرآیند ضرر بیشتری نسبت به منافعش دارد/دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید