📌اکثر اخبار در خصوص وضعیت نبرد زمینی در جنوب لبنان مبتنی بر اخبار کمین‌های حزب‌الله یا تصاویر دشمن است و تقریباً ارزیابی راهبردی از وضعیت وجود ندارد.

📌در ده روز ابتدای تهاجم رژیم، تصمیم قطعی فرماندهی مقاومت مبتنی بر سد نفوذ دشمن به اراضی لبنانی در طولانی ترین زمان ممکن بود. این کار نیاز به مقاومت بالای رزمندگان نیز داشت. البته مقاومت موفق شد تا در بیش از یک محور از نفوذ دشمن جلوگیری کند اما به زودی ثابت شد که نیروهای خط اول عملاً به مثابه نیروی استشهادی هستند زیرا تعدد محورها، شدت بمباران و اشراف پهپادهای ارتش رژیم، تعداد شهدای حزب‌الله را افزایش داد. دشمن نیز فقط در چند نقطه موفق به پیشروی شد اما پس از گرفتن عکس‌ها به پشت مرز بازگشتند. تعداد تلفات دشمن اکنون حداقل 500 نفر است.

📌در ساعات اخیر، فرماندهی مقاومت در استراتژی خود اندکی تغییر ایجاد کرده است؛ بدین صورت که رزمندگان مقاومت می‌توانند از بعضی نقاطی که ارزش نظامی ندارند، به نقاط امن و مجهز عقب نشینی کرده و پس از ورود دشمن، کمین‌های سخت را اجرا کرد. در 48 ساعت گذشته بیش از سه بار این اتفاق افتاده و ارتش دشمن نیز برای عکاسی وارد شده و ساعاتی بعد عقب نشینی می‌کنند؛ البته آنها نیز متوجه شده‌اند که تداوم روند فعلی به دلیل تلفات بالا امکان پذیر نیست.

🔸حزب الله نیز جبهه را به سه خط تقسیم کرده است:

📌۱-خط اول، نیروهای مقدم در خط جلو هستند که وظیفه سد نفوذ دشمن را بر عهده دارند. این نیروها تلاش می‌کنند حدالامکان از فاصله نزدیک با دشمن جنگیده تا آتش حریف نیز بر روی آنها کاهش یابد. هر محور درگیری توسط چند گروه اداره می‌شود و هر گروه نیز افراد کمی را شامل می‌شود. هر محور به نقاطی تقسیم شده و هر نقطه در دست افراد معین و البته سلاح‌های معین قرار دارد. با پایان ذخیره اسلحه، نیروها می‌توانند عقب نشینی کنند.

📌۲-خط دوم، نیروهای اطلاعاتی و آتش حزب هستند که با رصد دقیق درون و بیرون لبنان، تجمعات و تحرکات دشمن را شناسایی کرده و آن را با خمپاره، راکت، ضدزره و … هدف قرار می‌دهند. خط دوم نقش مهمی در تلفات دهی دشمن دارد.

📌۳-خط سوم، اما همانا یگان موشکی حزب‌الله است که صرفا بخشی از توان موشکی حزب در جنوب لیتانی را شامل می‌شود. این خط نیز وظیفه بمباران عمق اراضی اشغالی از کریات شمونه و صفد و طبریه تا عکا و حیفا و تل‌آویو را برعهده دارد.

📌ورود دشمن به برخی روستاهای مرزی و تبلیغات زیاد، نباید کسی را ناامید کند زیرا باعث کاهش تلفات و راحتی کار رزمندگان حزب در زدن ضربات مستحکم می‌شود.

📌گفته می‌شود اکنون ارتش دشمن در حال آماده سازی برای ورود از محور جولان در قطاع شرقی است. قطعا تجربه قطاع وسط و غربی برای دشمن در قطاع شرقی نیز تکرار خواهد شد./کانال تلگرامی محلل

دیدگاهتان را بنویسید