🖋️مصطفی نجفی

📌عده ای در رابطه با موافقت حزب الله با اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ و بازگشت به شمال رودخانه لیتانی، نوشته اند: «چرا الان؟»

📌پاسخ روشن است: حزب الله پیش از ترور سید حسن نصرالله هم آمادگی خود را اعلام کرده بود. اما اسرائیل با همراهی آمریکا برنامه نظامی از پیش تعیین شده ای داشته اند. برنامه ای که قرار نیست فقط شامل حزب الله باشد و قصد دارند در سایر نقاط منطقه از جمله سوریه، عراق، یمن و حتی ایران آن را اجرا کنند.

📌بدون تردید اکنون نیز که موافقت علنی حزب الله با اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ اعلام شده است، اسرائیل با توقف جنگ موافقت نخواهد کرد.

📌باید در نظر داشت که این جنگ دو محور دارد. فقط اراده ایران یا حزب الله مطرح نیست. اراده و نیات طرف مقابل را نیز باید در نظر داشت.

📌حماس نیز بارها از ابتدای جنگ بر آمادگی خود برای آتش بس تاکید کرد و حتی از شروط اولیه خود عقب نشینی کرد اما طرف مقابل بر این باور بوده است که باید جنگ غزه را به یک جنگ در ابعاد منطقه ای تبدیل کند.

📌برای اسرائیلِ پسا از ۷ اکتبر، آتش بس آخرین راه حل است؛!

📌از دیدگاه نتانیاهو، آتش بس با پیروزی ارتش و نه توافق سیاسی معنا دارد.

📌از نقطه نظر مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل و از جمله شخص نتانیاهو، هر توافق آتش بسی در سطح سیاسی به معنای شکست نظامی اسرائیل است.

📌این جنگ تا فاز نهایی خود یعنی جنگی در ابعاد بزرگتر بعید است با آتش بس همراه باشد. جنگی که یا موازنه ساز است یا با تغییر موازنه ای کلان و راهبردی همراه خواهد بود./افق ایران

دیدگاهتان را بنویسید