🔹داده‌های مرکز آمار ایران از وضعیت بهداشت و ایمنی معادن نشان می‌دهد ۲۳درصد آنها واحدHSE فعال دارند و معادن زغال‌سنگ به عنوان پرحادثه‌ترین معادن کمترین بهره را از نوآوری و HSE برده‌اند.

🔹به گزارش چندثانیه، در برنامه هفتم توسعه دولت رشد اقتصادی ۸درصدی برای کشور و رشد ۱۳درصدی بخش معدن را در نظر گرفته، است که برای تحقق این برنامه به ۴۰میلیارد دلار سرمایه نیاز است.

🔹براساس آمار رسمی، مرکز پژوهش‌های مجلس، در ۱۰ سال اخیر صنعت معدن به طور میانگین سهمی برابر با ۵.۵درصد از تولید ناخالص داخلی داشته و تنها در سال ۱۳۹۹ به ۱۰درصد نزدیک شده است.

🔹طبق اعلام کمیسیون معدن اتاق ایران سهم فعالیت استخراج معادن از کل تولید ناخالص داخلی کشور، از بالاترین سطح خود در سال ۱۳۹۹ که بیش از۳.۱درصد بود به حدود ۲درصد در سال ۱۴۰۳ کاهش یافته است.

🔹براساس آمار متوسط رشد ارزش‌افزوده بخش معدن از ابتدای برنامه اول توسعه تا آغاز برنامه هفتم، یعنی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۴۰۲ برابر با ۸.۶ درصد بوده که طی سال‌های اخیر به دلیل فرسودگی تجهیزات، عقب‌ماندگی حوزه معدن در بخش نوآوری، مشکل نیروی انسانی و… روند رشد متوقف شده است.

🔹طبق آمار ایمیدرو حدود ۱۵۰هزار نفر در بخش معدن مشغول به کار است که ۴۲ درصد از آنها بین ۳۰تا ۴۰سال سن دارند و بخش‌های کارگری، تکنسین و کارشناسی معدن را بحران نیروی کار تهدید می‌کند.

🔹بر اساس آمار رسمی ایمیدرو یازده هزار معدن فعال در کشور وجود دارد که ۹۰درصد آنها کوچک مقیاس بوده و از نوآوری‌های صنعتی محرومند.

🔹با وجود تاکید دولت‌ها بر رشد شرکت‌های دانش بنیان، طبق آمار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ابتدای سال ۱۳۸۵تا پایان سال ۱۴۰۳ تنها ۷۰۰ شرکت دانش بنیان و استارت‌آپ در حوزه معدن ثبت شده که سهم آنها از تمام اکوسیستم نوآوری فقط ۶درصد است. /چندثانیه اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید