🔺 شرکت‌های توزیع کننده و عمده‌فروشان برنج ثبت سفارش را متوقف کردند

🔺کاهش ۳۵درصدی تولید برنج ایرانی در سال ۱۴۰۳

🔺عبور هر کیلو برنج ایرانی هاشمی از ۱۳۰هزار تومان

🔹بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت برنج از ابتدای مردادماه روند صعودی داشته و در برخی محصولات هرکیلو برنج بیش از ۴۰هزار تومان هم گران شده است.

🔹به گزارش چندثانیه، در یکسال اخیر برنج ایرانی در دسته محصولاتی بود که تورم چندانی را تجربه نکرد با افزایش قیمت چندانی همراه نشد،درحالی که قیمت برنج در سال ۱۴۰۰ رکورددار گرانی بود و تورم بیش از ۱۳۰درصدی را تجربه کرد.

🔹رشد قیمت برنج ایرانی در سال ۱۴۰۱ هم ادامه داشت و در این سال تورم قیمت برنج ایرانی حدود ۷۰درصد اعلام شد و میانگین قیمتی هرکیلو برنج ایرانی به بیش از ۱۰۰هزار تومان رسید.

🔹در سال ۱۴۰۲ قیمت برنج ایرانی تحت تاثیر کاهش شدید تقاضا روند ثابتی داشت و حوالی ۱۰۰هزار تومان نوسان کرد. البته قیمت برنج خارجی به دلیل افزایش تقاضا روند رشد داشت و میانگین قیمت هرکیلو برنج خارجی از ۴۵هزار تومان فراتر رفت.

🔹از ابتدای سال ۱۴۰۳ هشدارهایی مبنی بر کاهش میزان واردات برنج خارجی و کاهش شدید سطح زیر کشت برنج ایرانی داده می‌شد، اما هیچ اقدامی برای حل مشکلات خشکسالی، بارش‌های نا به هنگام، زیان برنجکاران و … نشد و افزایش قیمت برنج از ابتدای تیرماه در بازار کلید خورد.

🔹براساس اعلام انجمن برنجکاران، به دلیل زیان مالی شدید کشاورزان در سال زراعی ۱۴۰۲ و بارش‌های نا به هنگام سطح زیر کشت در سال ۱۴۰۳ به شدت پایین آمده و تولید برنج ۳۰درصد کاهش یافته است.

🔹طبق اعلام رسمی مرکز آمار سرانه مصرف برنج در ۳سال اخیر روند نزولی داشته و از ۵۰کیلو در سال به زیر ۳۵کیلو در سال کاهش یافته است، با این وجود قیمت برنج از میانه تابستان بازهم ساز گرانی کوک کرده است.

🔹یک فروشنده در فروشگاه زنجیره‌ای در مرکز شهر در این رابطه به خبرنگار چندثانیه گفت: قیمت هرکیلو برنج ایرانی هاشمی درجه یک در فصل بهار حدود ۹۰هزار تومان بود که این روزها به بیش از ۱۳۰هزار تومان افزایش یافته است.

🔹به گفته وی، پیش از این و در یکسال اخیر، یکی از عمده‌ترین تخفیف‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای روی قیمت برنج بود. در فروشگاه‌ها هرکیلو برنج ایرانی نهایتا ۸۸هزار تومان به فروش می‌رسید، اما در ۳هفته اخیر میانگین قیمت از ۱۰۰هزار تومان عبور کرده است.

🔹یک بنکدار برنج در خیابان صاحب جم، در رابطه با افزایش قیمت برنج در هفته‌های اخیر به خبرنگار چندثانیه گفت: درحال حاضر سطح تقاضا برای برنج ایرانی بسیار کاهش یافته است، به گونه‌ای که بسیاری از بنکداران برنج خارجی را هم به سبد محصولات خود اضافه کرده‌اند، با این وجود قیمت برنج در سال ۱۴۰۳ روند افزایشی دارد.

🔹به گفته وی، درحال حاضر بسیاری از شرکت‌های توزیع‌کننده برنج ثبت سفارش را متوقف کرده‌اند و هنوز قیمت قطعی برای برنج ایرانی در نظر گرفته نشده است. به همین دلیل قیمت برنج ایرانی در برخی محصولات در هر کیلو تا ۴۰هزار تومان هم گران شده است.

🔹این فعال بازار برنج می‌گوید: سال گذشته قیمت هرکیلو برنج ایرانی شمشیری در همین بنکداری‌ها به صورت خرد حدود ۶۰ هزار تومان بود، اما روز ۲۰مرداد هرکیلو برنج ایرانی شمشیری از ۸۰هزار تومان گذشت. نکته جالب این است که سال گذشته قیمت برنج هاشمی در همین حوالی بود.»

🔹یک فروشنده برنج در خیابان آذربایجان تهران که به صورت تخصصی فقط برنج ایرانی توزیع می‌کند، به خبرنگار چندثانیه گفت: از ابتدای سال هشدار گرانی برنج داده شده بود. ما به صورت مستقیم از کشاورزان خرید می‌کنیم به همین دلیل قیمت‌ها نسبتا متعادل است، اما چند کشاورزی که در سال‌های اخیر با ما همکاری می‌کردند، اعلام کرده‌اند که بخش عمده‌ای از محصولات به دلیل بارش‌های روزهای پایانی خرداد و روزهای اخیر که فصل برداشت است از بین رفته و مانند سال‌های قبل نمی‌توانند محصول تحویل دهند.

🔹به گفته وی، درحال حاضر کشاورزان قیمت هر کیلو برنج هاشمی را به ما بیش از ۱۰۰هزار تومان اعلام کرده‌اند که با این وجود مشخص نیست در زمان تحویل محصول قیمت نهایی چند باشد. درحال حاضر هم بیشتر بنکداران و عمده‌فروشان تمایلی به فروش محصولات ندارند و با وضع موجود باید انتظار برنج ۱۵۰هزار تومانی را بکشیم./چندثانیه اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید