🔺از فروشندگی تا پسماند؛ مهاجران افغان تمامی مشاغل را غیرقانونی قبضه می‌کنند

🔹از سال ۱۳۶۳ با افزایش کارگران افغان در کشور، دولت وقت بخش‌نامه اشتغال مهاجران افغانستانی را ابلاغ کرد و فقط در بخش‌های کشاورزی و ساختمان اجاره کارگری داشتند.

🔹در ابتدای سال ۱۴۰۰ اعلام شد که بیش از ۲میلیون کارگر افغانستانی در کشور فعالیت می‌کنند که ۱۰درصد کل بازار کار و بیش از ۳۰درصد بازار کار صنعت ساختمان را در اختیار دارند.

🔹مهاجرت کارگران افغان به ایران با قدرت‌گرفتن طالبان شدت گرفت و طبق آمار سال گارگران افغان۵۰درصد بازار کار و بیش از ۶۰درصد بازار کار ساختمان را در اختیار گرفته‌اند.

🔹براساس آمارسال ۱۴۰۱ بیش از ۷میلیون کارگرافغانستانی در کشور وجود دارد که حدود ۸۰درصد آنها در دسته اتباع غیرمجاز قرار می‌گیرند.

🔹درحال حاضر این کارگران در صنعت ساختمان، کارگاه‌های خیاطی، کارگاه‌های کوچک تولیدی در شهرک‌های صنعتی، آهنگری و جوشکاری، کشاورزی،فروشندگی در تمام صنف‌ها، دامداری‌ها ومرغداری‌ها فعالیت می‌کنند.

🔹براساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، حضور کارگران غیرمجاز افغان به کشور حدود ۵۰درصد از موقعیت شغلی کارگران ایرانی را به خطر انداخته است.

🔹براساس آمار در سال ۱۴۰۲ حدود۳میلیون مهاجر افغان وارد کشور شده که فقط هزار و ۱۹۰فقره پروانه کار برای آنها صادر شده است ومابقی به صورت غیرقانونی در بازار کار فعالیت می‌کنند.

🔹براساس آخرین آمار سال۱۴۰۳ جمعیت مهاجران افغان در کشور به بیش از ۱۰میلیون نفر رسیده و حدود ۷۸درصد حاشیه‌نشینی به این گروه اختصاص دارد، درحالی که سال ۱۳۹۵ این رقم ۲۱درصد بود.

🔹براساس آمار نزدیک به ۴میلیون نفر از مهاجران افغان در صنعت ساختمان کارگری می‌کنند و بیش از ۳میلیون نفر از آنها در شهرهای کشور در بخش تفکیک زباله مشغول کار هستند. به گونه‌ای که تمامی کارگران ۲۰گود زباله تهران را مهاجران افغان تشکیل می‌دهند. /چندثانیه اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید