🔹روز گذشته شاخص کل بورس با از دست دادن کانال ۲میلیونی رکورد خروج ۳۲۷میلیارد تومان پول حقیقی را به ثبت رساند.

🔹در این رابطه، سعید کرداری، کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار چندثانیه گفت: روز گذشته شاخص کل بورس، کانال ۲میلیونی را از دست داد و عامل عمده آن فقط بی‌‌اعتمادی سرمایه‌گذاران خرد به بازار سهام نیست.

🔹وی با اشاره به اینکه در تمامی کشورهای جهان، اعتماد سرمایه‌گذاران به شرایط داخلی و خارجی روی بازار سهام تاثیر مستقمی دارد، اظهار داشت: یکی از مولفه‌هایی که به صورت مستقیم روی وضعیت بورس تاثیر می‌گذارد، شرایط اقتصاد کلان و سیاست خارجی است.

🔹این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: در کشورمان این دو عامل که منجر به بهبود شرایط کسب و کارها می‌شود، وجود ندارد. در کنار آن بازارهای دیگر هم در جذب سرمایه موفق‌تر از بورس بوده‌اند. درحالی که نرخ دلار در یک سال اخیر با سرکوب قیمتی به حالت ثابت نگه داشته شده است، اما قیمت تمامی کالاهای مرتبط با ارز در حال رشد است. همین سرکوب قیمتی روی بازار سرمایه هم تاثیر گذار بوده و باعث شده بازار به بلوغ لازم نرسد.

🔹کرداری تصریح کرد: وقتی هر بخشی از اقتصاد به صورت دستوری اداره شود، سرمایه‌گذاران از آن بازار گریزان می‌شوند. از سوی دیگر عامل تحریم‌ها صنایع کشور را به ورطه نابودی کشیده است. همچنین مدیریت بنگاه‌های بورسی در یک ناکارآمدی به سر می‌برند.

🔹وی تاکید کرد: مهمترین عاملی که منجر به وضعیت کنونی بورس شده، بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران خرد به بازار سهام و هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نیست سهام شرکتی را بخرد که به دلیل قیمت‌گذاری دستوری و شرایط سیاسی غیرقابل پیش بینی شده است.

🔹این کارشناس سرمایه ادامه داد: متاسفانه دولت جدید هم اقدامی برای کاهش نگرانی‌های سرمایه‌گذاران انجام نداده است و اولویتی هم برای بازار سهام در نظر نگرفته است. درحالی که انتظار می‌رفت در گام اول تدابیری اندیشیده شود که سیگنال ثبات و امنیت به بازار صادر شود.

🔹کرداری در ادامه گفت: دولت در گام نخست باید به جنگ اقتصاد دستوری برود. متاسفانه دولت چهاردهم به دنبال ثبیت نرخ ارز به صورت دستوری است و این موضوع باعث برهم ریختن تعادل اقتصاد می‌شود.

🔹وی افزود: افق سیاست و تحریم‌ها باید یک چشم‌انداز روشن را ترسیم کند، گاهی یک گفتار درمانی می‌تواند شرایط بازار را به سمت بهبود ببرد. این اقدامات ساده می‌تواند سایه ریسک را از سر اقتصاد ایران کاهش دهد.

🔹این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: یکی از دلایلی که روز گذشته شرایط فروش در بورس را تشدید کرد، به دلیل معرفی کابینه‌ای بود که دولت معرفی کرد و برای بسیاری از سهامداران تصویر عدالت‌گرایی نداشت و به نحوی ادامه مسیر دولت‌های قبلی و تکرار اشتباهات را تصویر می‌کرد.

دیدگاهتان را بنویسید