🔹در پاییز و زمستان به دلیل کوتاه‌تر شدن روزها و کاهش نور خورشید، تغییراتی در الگوی خواب افراد به وجود می‌آید.

🔹خیلی‌ها می‌پرسند در فصل پاییز که روز کوتاه می‌شود و شب بلندتر، آیا ساعت خواب و بیداری هم باید تغییر کند؟ موضوع این است که ما بیشتر از آن که ساعت خواب و بیداری برایمان مهم باشد، باید ثابت بودن ساعت خوابیدن و بیدار شدن برایمان اهمیت داشته باشد. یعنی شب‌ها سر ساعت مشخصی بخوابیم و صبح‌ها هم سر ساعت معینی بیدار شویم. هر شب و هر روز.

🔹البته باید توجه داشت که در پاییز و زمستان به دلیل کوتاه‌تر شدن روزها و کاهش نور خورشید، تغییراتی در الگوی خواب افراد به وجود می‌آید. در این فصل‌ها به دلیل طولانی‌تر شدن شب‌ها و کاهش نور طبیعی، بدن نیاز به تولید بیشتر هورمون ملاتونین دارد تا به خواب فرد کمک کند. به همین دلیل نظر متخصصان این است که چند ساعت بعد از تاریک شدن هوا، به بدن فرصت استراحت دهید و بخوابید و زمان خواب را به نیمه شب یا هر زمانی که دلتان خواست نیندازید.

🔹خیلی‌ها تصور می‌کنند کوتاه شدن روز در پاییز، فرصت مناسبی برای بیشتر بیدار ماندن است. درحالی‌که نه تنها نباید دست به زمان خواب‌تان بزنید، بلکه حتی باید کمی زودتر هم بخوابید.

🔹در هر فصلی بهتر است ۷ تا ۹ ساعت بخوابید و معمولاً بهترین زمان برای خوابیدن بین ساعت ۱۰ شب تا ۱۱ شب است. این ساعات با ریتم طبیعی بدن هماهنگی دارند و به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کنند.

🔹در فصل‌های بهار و تابستان به دلیل طولانی‌تر بودن روزها و بیشتر بودن نور خورشید، ممکن است افراد دیرتر بخوابند و زودتر بیدار شوند. همچنین بدن ملاتونین کمتری تولید می‌کند و انرژی بیشتری در طول روز احساس می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید