چرا تقاضای جهانی برای سریالهای ترکیهای تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده؟

🔹 به نوشته اکونومیست، سریال درباره سلیمان (قرن باشکوه- به فارسی حریم سلطان)، اولینبار در سال۲۰۱۱ پخش شد و بخشی از اولین موج درامهای ترکی بود که جهانی شد. از طرفداران این برنامه میتوان به «کاردی بی» خواننده رپ آمریکایی اشاره کرد.
🔹امروز که نمایشهای محبوب ترکی زیاد میشود، سلیمان مجبور است تاج و تخت را با دیگر سریالهای حاکم تقسیم کند. آخرین مورد «غدار» (بیرحم) است که درباره سربازی است که از جنگ برمیگردد و مجبور میشود برای محافظت از خانوادهاش قاتل شود.
🔹 ترکیه در حال حاضر پس از آمریکا و بریتانیا سومین صادرکننده بزرگ سریالهای درام در جهان است. بین سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۳، تقاضای جهانی برای سریال های ترکی ۱۸۴درصد در مقایسه با ۷۳درصد برای سریالهای کرهای افزایش یافته است.
🔹 نمایشهای ترکی نه تنها در خاورمیانه بلکه در اروپا و آمریکای لاتین نیز محبوب هستند. در سال گذشته، سه واردکننده بزرگ سریالهای جدید ترکیه، اسپانیا، عربستان سعودی و مصر بودند.
🔹اتاق بازرگانی استانبول تخمین میزند که صادرات تلویزیون ترکیه در سال۲۰۲۲، در حدود ۶۰۰میلیون دلار بوده است.
🔹 برخی از تحلیلگران پیشبینی میکنند که فروش آنها به زودی به میلیاردها دلار خواهد رسید. اما چه چیزی باعث میشود نمایشها یا سریالهای ترکی تا این حد ارزشمند، سودآور باشند؟
🔹 یکی اینکه چشمنواز هستند. آنها متکی به مناظر پر زرق و برق، لباسهای مجلل و بازیگران خوشتیپ هستند.
🔹 همچنین مخاطبان عرب قدردانی میکنند که نمایشهای ترکی، مسلمانان را بهعنوان قهرمان نشان میدهند، نه تروریست یا راننده تاکسی همانطور که هالیوود اغلب انجام میدهد