خاورمیانه منهای ایران در جمع برندهای برتر

🔹۱۰۰ برند ارزشمند دنیا بیش از ۵ تریلیون دلار ارزش دارند و برترین کشورهای دنیا ایالات متحده در مقام اول و چین در مقام دوم است.
🔹در جدیدترین رتبهبندی برند فایننس، ۵۰۰ برند بزرگ دنیا رتبهبندی شدهاند و اعلام شده که ۱۰۰ برند ارزشمند دنیا روی هم بیش از ۵ تریلیون دلار ارزش دارند. در این میان اپل دوباره با اختلاف زیادی باارزشترین برند جهان است.
🔹آرامکو، باارزشترین برند خاورمیانه، با رتبه ۳۶، در سال جاری کاهش ارزش برند را تجربه کرده و ارزش آن به ۶/۴۱ میلیارد دلار کاهش یافته است. این کاهش، اگرچه عمدتاً ناشی از درآمد بود، با کاهش کیفیت آرامکو نیز مرتبط بود. با افزایش تولید نفت آمریکا و اروپا در واکنش به تحریمهای روسیه و کاهش تقاضای چین، آرامکو با چالش جایگاهیابی برند مواجه است.
🔹اپل در سال جاری به رشد ارزش برند واقعاً استثنایی دست یافته و ارزش برند آن با افزایش ۲۱۹ میلیارد دلاری در یک سال به ۶/۵۱۶ میلیارد دلار رسیده است. رشد امسال برند اپل تقریباً برابر با ارزش کل برندهای استارباکس، مرسدس بنز، تسلا و پورشه بوده است /هممیهن