ایران دومین کشور در محدودیت اینترنت
بررسی‌های وب‌سایت معتبر «سرف‌شارک» هم تایید می‌کند که در سال گذشته میلادی ایران با یازده مورد محدودیت اینترنتی جدید، رتبه دوم جهان از نظر بیشترین تعداد این محدودیت‌ها را به خود اختصاص داد.

اینترنت ایران سال‌هاست که با چالش فیلترینگ مواجه است؛ اما محدودیت‌های اینترنتی در هیچ زمانی به اندازه ماه‌های گذشته جدی و شدید نبوده‌اند.
کانال عصر ایران در تلگرام

به گزارش دنیای اقتصاد؛ بررسی‌های وب‌سایت معتبر «سرف‌شارک» هم تایید می‌کند که در سال گذشته میلادی ایران با یازده مورد محدودیت اینترنتی جدید، رتبه دوم جهان از نظر بیشترین تعداد این محدودیت‌ها را به خود اختصاص داد.

اینترنت ایران سال‌هاست که داغ فیلترینگ را بر پیشانی دارد و همین است که انواع وی‌پی‌ان و ابزارهای فیلترشکن ‌میهمان همیشگی موبایل‌ها و کامپیوترهای کاربران هستند. با این همه اما محدودیت‌های اینترنتی هیچ زمانی به اندازه ماه‌های گذشته جدی و شدید نبوده‌اند. تا پیش از شهریور امسال، کاربران برای ورود به فیس‌بوک، توییتر، یوتیوب، تلگرام و کلاب‌هاوس به سراغ وی‌پی‌ان‌ها می‌رفتند، اما از آن زمان با اضافه شدن اینستاگرام، واتس‌اپ، گوگل‌پلی و بسیاری از دیگر سرویس‌های گوگل به این فهرست، عملا کاربران برای دسترسی به اغلب شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های پرکاربر ناچار هستند که دست به دامن ابزارهای فیلترشکن شوند.

با این اوصاف است که وی‌پی‌ان به پرتکرارترین کلیدواژه کاربران ایرانی در جست‌وجوهای اینترنتی تبدیل شده و حتی آنها حاضرند هزینه‌های گزافی برای خرید این ابزارها بپردازند تا بتوانند به اینترنت آزاد دسترسی داشته باشند. بررسی‌های وب‌سایت معتبر سرف‌شارک‌(Surfshark) هم تایید می‌کند که در سال ۲۰۲۲ ایران یکی از سه کشور دنیا با بیشترین میزان سانسور و محدودیت اینترنتی بوده است. با این همه روز گذشته وزیر ارتباطات از احتمال رفع فیلتر برخی سرویس‌های محدود شده طی روزهای آینده خبر داد، اما تاکید کرد که دو پلتفرم اینستاگرام و واتس‌اپ همچنان مشمول این اتفاق نخواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید