روزنامه اعتماد نوشت:

🔹دوگانه «چپ و راست» در سراسر دهه ۶۰ پس از یک دوره رقابت در نیمه دوم دهه ۷۰ و آغاز دهه ۸۰ تبدیل به دوگانه «محافظه کار و اصلاح‌طلب» شد. در اواسط دهه ۸۰ این دوگانه جای خود را به «اصولگرا و اصلاح‌طلب» داد.

🔹با این وجود همیشه در میانه این دو جریان چهره‌هایی بودند که در برهه‌های مختلف تاریخی، اثر گذار و حتی تاریخ‌ساز بوده و هستند. در سال‌هایی تلاش شد تا از این چهره‌ها با عناوینی همانند جریان سوم یاد شود. در واقع جریان سوم عنوان اشخاص، احزاب، گروه‌ها و تشکل‌هایی است که همه آنها در یک اصل مشترک هستند و آن، اینکه معتقدند رویکرد تازه و متفاوتی نسبت به چپ و راست می‌خواهند ارائه کنند.

🔹محدوده این چهره‌ها اما به اسامی همچون حسن روحانی محدود نماند. رییس مجلس دوره حسن روحانی نیز به سمت سرنوشتی مشابه رفت. در لایه‌های دیگر سیاست و جریان‌های سیاسی نیز هستند چهره‌های دیگری که همین رویه را دارند. چهره‌هایی که از اصالت سیاسی خود فاصله گرفتند و طرحی نو در انداختند.

🔹تعاریف فوق البته درباره تمامی چهره‌های این گزارش که تحت عنوان مستقلین در انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری احتمال کاندیداتوری آنها می‌رود، برقرار نیست و نکته مشترک آنها این است که در صورت کاندیداتوری به نظر می‌رسد نمی‌توان با عناوین مشخص اصولگرا و اصلاح‌طلب از آنها یاد کرد و باید منتظر رایزنی جبهه‌ها و جریان‌های مختلف با آنها در این‌باره بود.

دیدگاهتان را بنویسید