روزنامه قدس در بخشی از سرمقاله امروز خود به قلم محسن هوشمند نوشت:

🔹چالش‌های اقتصادی و معیشتی و بحران‌های اجتماعی منبعث از آن، مهم‌ترین دلیلی است که طی سال‌های اخیر منجر به ناامیدی بخشی از بدنه جامعه نسبت به انتخابات شده است.

🔹پس از آن می‌توان به تبلیغات گسترده جریان معاند با بهره‌گیری از ابزار‌های مختلف رسانه‌ای و عملیات روانی اشاره کرد که همراه با دروغ‌ها و تخریب‌ها در تلاش بوده انتخابات را امری فرمایشی در منظر بخشی از جامعه تصویر کند.

🔹در کنار این دلایل زمینه‌ای و مسائل دیگر؛ آنچه در انتخابات اخیر به نظر آمد، کم‌کاری جدی بخش قابل توجهی از نخبگان به ویژه در جریان‎‌های منتسب به گفتمان انقلاب اسلامی بود که نتوانستند در سطح مورد انتظار رهبر انقلاب نسبت به تبیین ضرورت مشارکت و تهییج و اقناع جامعه اقدام کنند.

🔹عجیب آنکه برخی نگرش‎‌های گذشته همچون اثر حضور چهره‎‌های برجسته اصلاحات بر افزایش مشارکت نیز در این انتخابات رنگ باخت و همه این‌ها نشانه‌هایی است که تدبر عمیق‎تر‌ اندیشمندان و صاحب‌نظران را مطالبه می‌کند. امروز بیش از هر زمانی نیازمند تعامل، گفت‌وگو و تبیین هستیم.

🔹در مسیر پیش رو دو گام را باید طراحی کنیم. گام اول جبران کم کاری‌های چند هفته اخیر و گفت‌وگوی گسترده و تلاش جدی برای افزایش مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری است. حتماً با تلاش در این عرصه می‌توانیم بخشی از بدنه ۶۰ درصد خاموش را به پای صندوق بازگردانیم.

🔹اما کار مهم‌تر طراحی بلندمدت است؛ نمی‌شود ۶۰ درصد جامعه را نادیده گرفت. نمی‌توانیم به مسائل اکثریت خاموش بی‌توجه باشیم. قطعاً مشکل همه آن‌ها مخالفت با نظام نیست و خیلی‌ها به این شکل دارند صدای اعتراضشان به برخی رفتار‌ها و کم‌کاری‌ها را به گوش ما می‌‎رسانند؛ ما که باید به گوش باشیم و هوشیار.

دیدگاهتان را بنویسید