وجوه ارسالی به خاورمیانه و شمال آفریقا به ۵۵ میلیارد دلار کاهش یافت

کارگران مهاجر در سال ۲۰۲۳ مبلغ ۶۵۰ میلیارد دلار برای خانواده‌های خود پول ارسال کردند

🔹بانک جهانی وضعیت درآمدی کارگران مهاجر به خصوص کارگران افغان در کشورهای اروپایی را بررسی کرده که نشان می‌دهد، کارگران مهاجر در سال ۲۰۲۳ هر ۳ ماه یکبار حدود ۱۵۰ یورو برای خانواده‌های خود پول نقد ارسال می‌کنند.

🔹به گزارش چندثانیه، در این گزارش آمده است که یک خانم دانشجوی افغان با کارگری در کشورهای اروپایی حدود ۱۲۰ یورو در ماه درآمد دارد که با تامین هزینه‌های خود می‌تواند ماهیانه حدود 30یورو به خانواده خود کمک مالی کند.

🔹درحال حاضر میلیون‌ها کارگر مهاجر بخشی از درآمد خود را به صورت پول نقد برای خانواده‌های خود ارسال می‌کنند، به گونه‌ای در سال ۲۰۲۳ این مبلغ ۶۵۰ میلیارد دلار بود.

🔹بر اساس گزارش بانک جهانی، ارسال پول و حواله‌ها در دو دهه گذشته رشد قابل‌توجهی داشته و از ۱۲۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۰ به ۸۳۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

🔹هفته گذشته بانک جهانی گزارش منتشر کرد که نشان می‌داد، حواله‌های ارسالی به کشورهای کم درآمد و متوسط در سال گذشته به ۶۵۶ میلیارد دلار رسید و از سرمایه گذاری مستقیم خارجی که سرمایه گذاری‌های شرکت‌ها در یک کشور خارجی و کمک های توسعه‌ای دیگر کشورها است، پیشی گرفت.

🔹طبق اعلام بانک جهانی، انتظار می‌رود این حواله‌ها به کشورهای کم درآمد و متوسط در سال ۲۰۲۴ با نرخ ۲/۳ درصد رشد کند.

🔹بسیاری از پول‌های ارسالی به کشورهای کم درآمد و متوسط از ایالات متحده، کشورهای اروپای غربی و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مانند عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی انجام می‌شود.

🔹ارسال پول به شرق آسیا و اقیانوسیه،به استثنای چین، در سال ۲۰۲۳ به ۸۵ میلیارد دلار افزایش یافت. چین به تنهایی ۵۰ میلیارد دلار دریافت کرد در حالی که وجوه ارسالی به جنوب آسیا با ۵/۲ درصد رشد به ۱۸۶ میلیارد دلار رسید.

🔹طبق اعلام بانک جهانی، هند با ۱۲۵ میلیارد دلار بزرگترین دریافت کننده پول و حواله‌های پولی بود که بازارهای کار مناسب برای نیروهای متخصص در ایالات متحده یکی از دلایل اصلی افزایش جریان خروجی است.

🔹وجوه ارسالی به خاورمیانه و شمال آفریقا به ۵۵ میلیارد دلار کاهش یافت که مهمترین دلیل آن درگیری‌های متعدد در این منطقه و ایجاد مانع برای ارسال حواله عنوان شده است./چندثانیه اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید