نبود عدالت آموزشی در مناطق محروم مانند سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کهگیلویه و بویراحمد آینده شغلی و جایگاه اجتماعی افراد را چگونه به خطر می‌اندازد؟

🔹به گزارش چند ثانیه، براساس آمار رسمی مرکز آمار ایران در سال۱۴۰۲ بیش از ۹۳هزار دانش‌آموز در مناطق محروم ترک تحصیل کرده‌اند. براساس همین آمار نرخ ترک تحصیل پسران به بیش از ۶درصد رسیده است.

🔹دریک سال گذشته نرخ ترک تحصیل در میان دانش‌آموزان دوره متوسطه رشد ۴ درصدی داشته که این موضوع در دراز مدت باعث افزایش نابرابری‌های اجتماعی، کاهش کیفیت نیروی کار و کاهش فرصت شغلی در یک منطقه می‌شود.

🔹طبق آمار، محرومیت آموزشی در روستاها حدود ۲۵ درصد و در شهرها به کمتر از ۵ درصد می‌رسد. همینطور۴۰ درصد معلمان مناطق روستایی در رشته مرتبط با مدرک خود تدریس نمی‌کنند در شهرها نیز کمتر از ۱۰ درصد معلمان این وضعیت را دارند.

🔹براساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، دهک دوم با ۲۲ درصد بیشترین سهم بازماندگی از تحصیل را طی سال‌های اخیر به خود اختصاص داده است.

🔹در این رابطه حمیدرضا رخشانی کارشناس آموزش و فعال اجتماعی در سیستان و بلوچستان به خبرنگار “چندثانیه” گفت: طبق قانون اساسی همه دانش آموزان کشور باید از نقطه صفر مرزی تا پایتخت چه از نظر فضای آموزشی چه نیروی انسانی به آموزش یکسان و با کیفیت دسترسی داشته باشند.

🔹وی عوامل نبود عدالت آموزشی را اینگونه برشمرد: کمبود نیروی انسانی هم از نظر کیفی و هم کمی، کمبود فضای آموزشی، نبود یا کمبود تجهیزات به روز آموزشی مانند تخته‌های هوشمند و کتابخانه و آزمایشگاه، سه عامل مهم در نبود عدالت آموزشی است.

🔹به گفته وی، علی رغم تلاش‌های صورت گرفته، این امکانات متناسب با رشد قشر دانش آموز و عقب افتادگی‌های این سال‌ها در مناطق محروم توازن نداشته است.

🔹این کارشناس آموزش در رابطه با تبعیض جنسیتی در حوزه آموزش گفت: خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی خصوصاً از سال ۷۸ به بعد به دلیل راه‌اندازی نهضت سوادآموزی و تغییر فرهنگ، زنان و دختران بازمانده از تحصیل به آموزش دست یافتند. هر چند با توجه به فقر شدید در سیستان و بلوچستان تمایل خانواده‌ها به ازدواج سریع‌تر دختران و کار کردن پسران است.

🔹وی در پایان تصریح کرد: نبود آمار دقیق از بازماندگان از تحصیل، از مشکلات اساسی این استان محروم است چرا که در رابطه مستقیم با جذب نیروی انسانی است. به عنوان مثال افرادی که در مدارس دینی یا کشور های همسایه درس می‌خوانند جز بازماندگان از تحصیل محسوب می‌شوند که امید است با دقت بیشتر مسئولین، این اشتباهات اصلاح شود./چندثانیه جامعه

دیدگاهتان را بنویسید