🔹از شنیدن اخباری همچون پلمپ شدن مرکز اسلامی هامبورگ و دفاتر گوته در تهران و مشاهده سیر قهقرایی در روابط تاریخی و سنتی ایران و آلمان؛ عمیقا متاسفم.

🔹در اوائل ماموریتم به آلمان (۱۳۶۹-۱۳۷۷) تلاش زیادی کردم تا بین دو دولت توافق شد که موسسه گوته در ایران بازگشایی و متقابلا مرکز جدیدی بنام «موسسه حافظ» در آلمان تاسیس شود تا آموزش زبان فارسی و آلمانی و آشنایی متقابل دو ملت با ادبیات و فرهنگ یکدیگر گسترش یابد.

🔹موسسه گوته بازگشایی شد. دولت ایران ملک بسیار با ارزش و مناسبی در شهر کلن آلمان داشت که به نام «خانه ایران» معروف بود و برای خدمات به مجروحین شیمیایی دوران جنگ عراق علیه ایران استفاده می‌شد.

🔹دولت آلمان موافق بود که «موسسه حافظ» در «خانه ایران» راه اندازی شود اما متاسفانه علیرغم پیگیریهای مکرر، دولت ایران بودجه راه اندازی «موسسه حافظ» را نداشت.

🔹منتهی با راه اندازی «کمیسیون مشترک فرهنگی دو گشور»، «انجمن دوستی ایران و آلمان»، تقویت و گسترش مدارس ایرانی در آلمان، تقویت کرسی های ایرانشناسی و زبان فارسی در دانشگاههای آلمان، برگزاری فستیوال بزرگ هنری و فرهنگی ایران در دوسلدورف و……. همان مسیر را ادامه دادیم تا جایی که بزرگان ادبیات ایران همچون بزرگ علوی و ذبیح الله صفا و سایر اساتید برجسته ادبیات ایران که مقیم آلمان بودند، نیز وارد گود همکاری و فعالیت شدند.

🔹امیدوارم که با تلاش‌های دیپلماتیک، برلین و تهران بتوانند مسیر فعلی قهر و دشمنی در روابط را بسمت دوستی و همکاری هدایت کنند. دولت جدید آقای پزشکیان یک فرصت مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید