مسعود نیلی، اقتصاددان:

🔹بسیاری فکر می‌کنند مسئله عدد است و اگر قیمت بنزین همان عدد تعیین شود، مشکل حل می‌شود.

🔹در حالی که چند بار این اقدام انجام شده و باز هم بی‌نتیجه بوده، چون مخرج کسر که سطح عمومی قیمت‌هاست دائم با تورم بزرگ‌تر می‌شود.

🔹در سال ۱۳۸۹ متوسط قیمت حامل‌های انرژی ۵۳۰ درصد افزایش یافت، اما امروز در حضیض تاریخی قیمت بنزین قرار داریم. چون نه‌تنها اصلاحات ثبات‌ساز انجام نشد، بلکه به ناترازی دامن زده شد.

🔹در آن مقطع مابه‌التفاوتی که باید به مردم پرداخت می‌شد، ۲۰ هزار تومان بود، اما ۴۵ هزار تومان یارانه داده شد.

🔹اصلاحات جامع اقتصادی اصلاً به این معنا نیست که همه کشور را بسیج کنیم که از ساعت ۱۲شب قیمت بنزین تغییر کند و بالا برود. اگر اصلاحات از ریشه صورت نگیرد، اقدامات اصلاحی موقتی است، همان‌طور که ما بارها تجربه کرده‌ایم./دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید