🔹بررسی‌ها نشان می‌دهد که به دلیل بازدهی ۲۲۰درصدی بازار طلا در برابر بازدهی ۴۷درصدی بورس بخش عمده‌ای سرمایه‌های حقیقی به سمت طلا رفته‌ است.

🔹به گزارش چندثانیه، براساس آمار رسمی ارزش دلاری بازار سرمایه از سال ۱۳۹۹ حدود ۳۰۰میلیارد کاهش یافته و از ۴۳۰میلیارد دلار به کمتر از ۱۳۰میلیارد دلار رسیده است.

🔹در برابر کاهش یک سومی بازار سرمایه، بازار طلا روند رو به رشدی داشته و با بازدهی ۲۲۰درصدی طی یکسال بخش اعظمی از سرمایه‌های خرد را به خود جذب کرده است.

🔹باتوجه به نوسان قیمت دلار در سال ۱۴۰۲سود دلاری شرکت‌ها، به طور متوسط ۳۰درصد افت را تجربه کرد و شاخص کل تنها ۱۰درصد رشد داشت.

🔹طبق آمار در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰هزار میلیارد تومان، سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۶۰هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ بیش از ۹۰هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شده است.

🔹بررسی‌ها نشان می‌دهد که در۵ماهه نخست سال ۱۴۰۳ بازدهی بورس منفی ۹درصد، دلار منفی۶درصد،طلای ۱۸عیار مثبت ۹درصد و سکه بهار آزادی ۴درصد بوده است و به همین دلیل حقیقی‌ها بازار طلا را بر سایر بازارها ترجیح می‌دهند.

🔹براساس آمار؛ ورود و خروج نقدینگی حقیقی در سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ منفی ۱۰۰ درصد بوده و در سال‌های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۵ ماهه ابتدایی ۱۴۰۳ هم منفی ۹۹ درصد بوده است./ چندثانیه اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید