🔹مهدیه شادمانی کارشناس مسائل بین الملل – با توجه به پیچیده و چند‌لایه شدن جوامع، دیپلماسی رسمی به تنهایی قادر به مدیریت و کنش های هماهنگ در معادلات بین‌المللی نیست. و نیاز است تا دولتها با اتکاء به دیپلماسی عمومی و گسترش تعاملات انسانی در خارج از مرزها به حل نیازها در سطح سیاست خارجی بپردازند.

🔹توافقات اقتصادی و انعقاد ۱۴ سند همکاری، دیدار با مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان پیگیری گسترش خطوط ریلی و افزایش حجم تبادلات تجاری ایران و عراق از جمله مصادیق اثرگذار در حوزه دیپلماسی رسمی در این سفر بود.

🔹اما در حوزه دیپلماسی عمومی و تقویت مولفه های قدرت نرم و نفوذ بر افکار عمومی به نظر می‌رسد پزشکیان توانست تصویر مثبتی از ایران به شهروندان عراقی نشان دهد. گفتگو به زبان کردی، نشست با تجار و فعالان اقتصادی در عراق، زیارت حضرت امیر المومنین در نجف و حضور در کربلا در شب زیارتی اباعبدا… الحسین(ع)، دیدار با جمعی از سران احزاب اقلیم کردستان عراق، نشست با نخبگان فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و جمعی از عشایر بصره، و همچنین استقبال دیدنی شیوخ و اهالی بصره میتواند سبب تعمیق پیوندهای راهبردی با عراق و افزایش قرابت های مذهبی و فرهنگی گردد.

🔹اما یک نکته مهم در این سفر که شاید به دلیل عدم روشنگری و شفافیت دفتر رئیس جمهور، تعبیر منفی گردید همراهی زهرا پزشکیان بود.

🔹قطعا این حضور اگر با بهره گیری از تکنیک های روابط بین الملل و توانایی درک رفتار و شیوهٔ تفکر مقابل باشد، می‌تواند در حوزه تقویت دیپلماسی عمومی و تصویرسازی از وضعیت حقیقی بانوی ایرانی بسیار اثر گذار گردد. چنانچه در دولت سیزدهم نیز خانم دکتر علم الهدی به عنوان همسر رئیس جمهور در برخی سفرها همانند همراهی رئیس جمهور در سفر به ونزوئلا و دیدار با همسر نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا حضور داشت.

🔹قطعا با تقویت دیپلماسی زنان میتوان تبلیغات غلط غربی ها نیز علیه بانوان فرهیخته و موفق ایرانی خنثی گردد. حضور دختر ایشان از این منظر می‌تواند با عنایت به جایگاه و مسئولیت های اجتماعی و فرهنگی خانواده رؤسای جمهور در دیپلماسی عمومی در تقویت این روابط راهبردی به خصوص در حوزه زنان اثر گذار باشد.

🔹البته با رعایت این نکته مهم که این همراهی با پدر طبق چارچوب دیپلماسی عمومی یک حضور نمایشی نباشد، اگر غیر از این باشد از بعد داخلی متهم به بی عدالتی و رانت شده و هم در عرصه خارجی زمینه تخریب چهره بانوی ایرانی را نیز موجب گشته است!/روزپلاس

دیدگاهتان را بنویسید