🔹در ۳سال اخیر  همزمان با افزایش شدید قیمت حبوبات، سرانه مصرف پروتیین گیاهی در کشور یک کیلو کاهش یافت.

🔹درحال حاضر نرخ سرانه جهانی مصرف حبوبات ۱۳کیلو در سال برای هر فرد است که این در کشورمان به زیر ۸کیلوگرم رسیده است. 

🔹براساس مصوبه رسمی وزارت صمت قیمت حبوبات در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۱۰۰درصدی همراه شد به گونه‌ای که برخی محصولات از میانگین قیمتی ۹هزار تومان به بیش از ۲۰هزار تومان افزایش یافتند.

🔹در سال ۱۴۰۱ پس از حذف ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی اقلام اساسی قیمت حبوبات با افزایش ۳۰درصدی همراه شد و در بالای سکوی گرانی‌ها قرار گرفت.
🔹روند افزایش قیمت حبوبات در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ هم ادامه داشت از آبان تا اسفند ماه میانگین قیمت محصولات حدود ۲۰درصد گران شد. به طور کلی در سال ۱۴۰۱ قیمت حبوبات بیش از ۶۰درصد افزایش یافت و برخی محصولات مانند لوبیا چیتی با نرخ دلار در بازار آزاد قیمت‌گذاری شدند.

🔹درسال ۱۴۰۲  و حذف ارز ۲۸هزار ۵۰۰ تومانی و تخصیص ارز نیمایی، تورم حبوبات رکورد زد و برخی محصولات با افزایش قیمت ۱۴۵درصدی همراه شدند. در این سال میانگین رشد قیمت حبوبات به بیش از ۱۰۰درصد رسید و لوبیا سفید، لوبیا قرمز با ۱۴۵و ۱۳۵ درصد افزایش قیمت رکورد دار گرانی شدند.

🔹قیمت حبوبات در نیمه اول سال ۱۴۰۳ هم صعودی بود و  نرخ این محصولات تحت تاثیر افزایش قیمت‌های جهانی روند صعودی داشت به گونه‌ای که برخی محصولات تا ۱۷۰درصد افزایش یافت. در این بین عدس با افزایش ۷۰درصدی و لوبیا سفید با افزایش ۱۳۰درصدی قیمت همراه بود.

🔹در شش ماهه نخست سال جاری میانگین تورم حبوبات بیش از ۳۰درصد تخمین زده شده است./چندثانیه اقتصا

دیدگاهتان را بنویسید