✍️ محمدرضا یزدانپرست

🔹ببینید تندروی جناب جلیلی و مدیرانی که ایشان آورده در تلویزیون تا چه حد است که به علی فروغی، مدیر شبکه سه می‌گویند لیبرال! باور می‌کنید؟

🔹آنقدر از جامعه و تغییرات نجومی آن و خصوصا نسل تازه دور هستند که هنوز فکر می‌کنند با برنامه‌های مذهبی می‌شود جامعه را دیندار کرد. نمی‌بینند که حتی در یک سریال، حتی در یکی از پلتفرم‌ها، حتی در یک سکانس، حتی در یک شخصیت، خبری از تحمیل ایدئولوژی مذهبی نیست. نمی‌بینند که عروسی‌ها مختلط است، مشروب و قمار در خلوت خصوصی کاراکترها برقرار است، حتی در فوت یک شخصیت، آهنگ سوزناک پخش و مراسم ختم، عموما در سالن گرفته می‌شود نه مسجد و…

🔹آنقدر از تغییرات اجتماعی و کاهش قدرت آنتن، دور هستند که پارسال در ملی‌ترین شبکه مملکت در ساعات طلایی شب، می‌خواستند با یک برنامه، خیابان خلوت کنند. این که می‌گویم خبر است، نه تحلیل. خبر ندارند که امروز دورهمی و خندوانه و عصرجدید هم خیابان خلوت نخواهند کرد. حتی اگر عادل را با سلام و صلوات بیاورند و بگویند “نود” را روانه آنتن کن، خیابان خلوت نمی‌شود، چون هر کس هر جا هست اگر بخواهد روی موبایلش می‌بیند، یا نه، آفلاین می‌بیند، یا نه، بخش‌های مهم را فردا در تلگرام و اینستاگرامش خواهد دید. هنوز در دوران منسوخ‌شده اوشین و دیدنیها و گل پامچال و امام علی به‌سرمی‌برند.

🔹مصاحبه جناب جیرانی با جناب علی سرتیپی را در تاک‌شوی ۳۵ میلیمتری می‌دیدم و ضمن عرض خداقوت به جناب ظلی‌پور، تهیه‌کننده این برنامه، باید به صراحت بگویم خدا پدر علی سرتیپی‌ها و مدیران پلتفرم‌ها را بیامرزد. ماه‌ها پیش به دوستانم می‌گفتم با رونق پلتفرم‌ها و اینهمه سریال خوب، رسما آمار تماشای آت و آشغال‌های شبکه جم، کم شده. علی سرتیپی هم در مصاحبه‌اش بر این نکته مهم، تاکید کرد. سریال‌های چند سال اخیر پلتفرم‌ها واقعا باکیفیتند و مردم ایران شعورمندتر از این حرف‌ها هستند که اگر اثر شایسته داخلی باشد، نبینند. تازه نسل جوان که آثار به‌روز و بدون سانسور خارجی را با یک کلیک، دانلود و تماشا می‌کند هم، اکثر سریال‌های داخلی پلتفرم‌ها را دنبال می‌کند، چون این نسل شعورمندترتر هستند.

🔹علی سرتیپی از خون دل‌هایی گفت که برای اثبات این مسائل و بی‌دلیل و بی‌نتیجه بودنِ سانسور مسخره، خورده تا به سانسورچی‌ها ثابت کند اولا کار بیخودی می‌کنند، ثانیا سازندگان کمتر از شما نمی‌فهمند و خودشان بیشتر از شما برای کشور و مردم دل‌شان می‌سوزد، ثالثا اگر چیزی شبیه حرکات اداگونه و شبه‌رقصِ سحر دولتشاهی در سریال داریوش را سانسور نکردید و پخش شد، آب از آب تکان نمی‌خورد، بیخیال، کاسه داغ‌تر از آش نشوید، جامعه ۱۸ بر هیچ از توی سانسورچی و نگاه ممیزی‌ات جلوتر است. بیشتر به تو “می‌خندد” تا فکر کند سانسور می‌کنی که کسی منحرف نشود.

🔹خلاصه حرف زیاد است، تغییرات اجتماعی زیادتر و تلویزیونی با عقب‌ماندگی‌های زیادترتر، و البته مدیران پلتفرم‌ها چون علی سرتیپی را خدا سلامت و پرتوان بدارد که ساخته‌هایشان، آیینه تمام‌نمای بسیار نزدیک‌تری به جامعه امروز است. تلویزیونی‌ها که نخواهند فهمید، شما اما پرقدرت‌تر ادامه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید