🔹براساس اعلام مرکز آمار میانگین ساخت مسکن در مناطق روستایی از متری ۴میلیون در سال ۱۴۰۰ به متری ۱۵میلیون در سال ۱۴۰۳ رسیده است.

🔹به گزارش چندثانیه، درحالی که سهم مسکن از سبدخانوار در مناطق روستایی ۳۸درصد، مناطق شهری ۵۰درصد و شهر تهران بیش از ۵۵درصد اعلام شده است،افزایش قیمت زمین در روستاها تعادل بازار مسکن را بر هم زده است.

🔹براساس اعلام رسمی بنیاد مسکن، قیمت زمین در روستاها از سال ۹۶تاکنون بیش از ۱۴برابر شده و تورم زمین از تورم ساخت و ساز در مناطق روستایی سبقت گرفته است.

🔹بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ با حبس آماری همراه بود، اما روند قیمتی مسکن شهری و روستایی نشان می‌دهد که مسکن همپای تورم رشد کرده و به ۴۲درصد رسیده است.

🔹طبق آمار رسمی مرکز آمار، هزینه سالانه خانوار روستایی بیش از ۳۹درصد افزایش یافته که سهم مسکن بیش از ۳۸درصد است.

🔹براساس آمار هزینه‌های خوراکی ۴۰درصد و هزینه‌های مسکن ۶۰درصد در درآمد خانوار روستایی را به خود اختصاص می‌دهد که در سال ۱۴۰۲ هزینه‌های غیرخوراکی(مسکن و هزینه‌های وابسته)۴۰درصد نسبت به هزینه‌های خوراکی افزایش پیدا کرده‌اند.

🔹طبق اعلام رسمی بنیاد مسکن، در سال ۱۴۰۰، هزینه ساخت مسکن روستایی به شکل میانگین، متری ۴ میلیون تومان بود که در سال ۱۴۰۳ به حدود ۱۵میلیون تومان برای هر متر رسیده است./چندثانیه اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید