#اختصاصی

🔹بر اساس اعلام رسمی ایمپاسکو حدود ۸۰درصد از حوادث معدنی در معادن زغال سنگ به خصوص معادن کوچک مقیاس اتفاق می‌افتد.

🔹به گزارش چندثاینه، بر اساس قانون ایمنی معادن، حضور مسوول ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در معادنی که حداقل ۲۵کارگر دارند، الزامی است،اما معادن کوچک مقیاس نمونه کامل نقض این قانون هستند.

🔹براساس آمار از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ بیش از ۱۰۰کارگر معدن قربانی حوادث معدنی شده‌اند که طبق اعلام شورای عالی حفاظت فنی و مدیرکل بازرسی کار، معادن زغال‌ سنگ سهم ۷۰ درصدی از حوادث معدنی را دارند.

🔹ذخایر زمین‌شناسی زغال سنگ در کشورمان حدود ۱۱ تا ۱۴ میلیارد تن و ذخایر قطعی حدود ۱.۱ میلیارد تن است، اما سهم سرمایه‌گذاری در بخش فناوری‌های نوین عددی نزدیک به صفر است.

🔹درحالی که معادن زغال سنگ جهان از سال ۲۰۲۵ بیش از ۲۵درصد عملیات خود را دیجیتالی می‌کنند، اما معادن زغال سنگ ایران سهمی از معدنکاری دیجیتال ندارند.

🔹براساس اعلام مجمع جهانی اقتصاد، ۴۲۵ میلیارد دلار ارزش تا سال ۲۰۲۴ از طریق دیجیتالی شدن به صنعت معدن اضافه می‌شود و معادن زغال سنگ درصدر این ارزش آفرینی هستند.

🔹موسسه مکنزی در سال ۲۰۲۳ گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد به کمک شبکه‌های حسگر IoT در معادن زغال‌سنگ حادثه‌های معدنی و محبوس شدن کارگران در اعماق معادن ۳۸درصد کاهش یافته است.

🔹خانه معدن ایران در سال ۱۳۹۶ وضعیت ایمنی معادن زغال سنگ را در پایین‌ترین سطح و وضعیت کارگران این معادن را در بدترین حالت توصیف کرد.

🔹در ۳سال اخیر بیشترین حوادث معدنی در معادن زغال سنگ رخ داده که فاجعه‌بارترین آن معدن زغال سنگ طبس است./چندثانیه اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید