✍️حسن بهشتی‌پور
کارشناس‌ارشد روابط بین‌الملل

🔹 در تحلیل سیاسی باید به دور از جناح‌گرایی و تفکرات گروهی تلاش کنیم آنچه که واقعیت است، ببینیم. توجه کنید آنچه که اقای عراقچی در مورد اظهارات آقای پزشکیان تکذیب کرد، خبر بلومبرگ بود.

🔹 عین جملات وزیر امورخارجه این است: عباس عراقچی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی تسنیم، نقل قول برخی رسانه‌ها از رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه ایران آماده کاهش تنش با اسراییل است را به‌شدت تکذیب کرد و گفت که آقای پزشکیان به‌هیچ‌عنوان چنین اظهاراتی نداشته است.

🔹 آنچه که آقای عراقچی تکذیب کرده، این موضوع مهم است که «ایران آماده کاهش تنش با اسرائیل است». این گزاره در شرایطی که اسرائیل غزه و لبنان را به خاک و خون کشیده است؛ از سوی بلومبرگ تبلیغ می‌شود که نشان دهد بین خط مقاومت اختلاف ایجاد شده است.

🔹 درحالیکه وقتی فایل صوتی را گوش می‌کنیم، می.بینیم که اصلا بحث رئیس‌جمهور کاهش تنش با اسرائیل نیست. پزشکیان در مورد خلع سلاح دو طرف صحبت می‌کند. این حرف به‌معنای آمادگی برای کاهش تنش نیست؛ بلکه به‌معنای خلع سلاح تبلیغاتی طرف مقابل است.

🔹 پزشکیان در پی استفاده از تئوری “موازنه صفر” است. در واقع، امری تعلیق به محال را مطرح می‌کند که برای اسرائیل اصلا پذیرفتنی نیست؛ زیرا بقای اسرائیل توسعه‌طلبی است و این سیاست را با اتکا به برخورداری از انواع سلاح‌های مرگبار پیش می‌برد.

🔹 بنابراین، سخنان مسعود پزشکیان یک نوع تاکتیک برای خلع‌سلاح تبلیغاتی طرف مقابل است؛ زیرا همه می‌دانند اسرائیل به‌هیچ‌وجه حاضر به خلع‌سلاح نمی شود.

🔹 چندین دهه است که تئوری “خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای” از سوی ایران، مصر و چند کشور دیگر در مجامع بین‌المللی مطرح می‌شود؛ چرا اسرائیل زیر بار نمی‌رود؟ به خاطر اینکه این رژیم جنایتکار بیش از ۲۰۰کلاهک هسته‌ای دارد و خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای یعنی خلع سلاح اتمی اسرائیل و مشخص است که آنها هیچ‌گاه این طرح را نمی‌پذیرند.

🔹 اما چرا طرف‌های مقابل مرتب این طرح را در مجامع بین‌المللی مطرح می‌کنند؟ به این دلیل که ثابت کنند تبلیغات اسرائیل در مورد نگرانی از تهدید هسته‌ای دروغ است. زیرا اگر واقعا اسرائیل نگران تهدید هسته‌ای بود، موازنه صفر هسته‌ای را می‌پذیرفت.

🔹 در اینجا بحث آقای پزشکیان خلع‌سلاح ایران در برابر اسرائیل نیست؛ بلکه بحث این است که تبلیغات اسرائیل را رسوا کند و نشان دهد که این رژیم توسعه‌طلب برای بقای خود متکی به سلاح است و به‌هیچ‌وجه خلع سلاح را نمی‌پذیرد.

🔹 تنها ایرادی که می‌شود به این حرف آقای پزشکیان وارد کرد، این است که ایشان باید به جای واژه خلع‌سلاح که خیلی کلی است؛ از عبارت “برقراری موازنه صفر” استفاده می‌کرد.

دیدگاهتان را بنویسید