🔹بررسی‌ها نشان می‌دهد عقب‌ماندگی حقوق بازنشستگان از نرخ تورم در سال‌های اخیر جمع کثیری از حداقل‌بگیران را وارد خط فقر کرده‌ است.

🔹به گزارش چندثانیه، در سال ۱۴۰۰ با تصویب هیات وزیران حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر ۳۹درصد و برای سایر سطوح با افزایش ۲۶درصدی همراه شد.

🔹درحالی که حداکثر حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ حدود ۴میلیون تومان بود، نرخ تورم در این سال بیش از ۴۰درصد رشد کرد و عدم تناسب ۱۴درصدی میان رشد نرخ تورم و حقوق بازنشستگان به وجود آمد.

🔹در سال ۱۴۰۱ میانگین حقوق بازنشستگان با افزایش ۵۷درصدی همراه شد و نرخ تورم بیش از ۵۰درصد اعلام شد. در این سال میانگین حقوق بازنشستگان حدود ۵میلیون و ۸۰۰هزار تومان بود که براساس اعلام رسمی بانک جهانی درآمدهای زیر ۲۰میلیون تومان در دسته خط فقر قرار می‌گیرند.

🔹درسال ۱۴۰۲ براساس مصوبه هیات دولت حقوق بازنشستگان با افزایش ۲۷درصدی همراه شد، در حالی که نرخ تورم بیش از ۴۵درصد اعلام شده بود.

🔹 در این سال هر بازنشسته به طور میانگین ۶میلیون و ۷۰۰هزار تومان دریافت می‌کرد. براساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس خط فقر برای هر نفر در سال ۱۴۰۳ ۸میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده بود که یک خانواده ۳نفره باید بیش از ۲۵میلیون تومان درآمد داشت. طبق آمار مبلغ خط فقر در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶۸درصد رشد کرد.

🔹در سال ۱۴۰۳ حقوق بازنشستگان براساس تصمیم دولت افزایش ۳۵درصدی یافت و میانگین حقوق بازنشستگان حدود ۱۱میلیون در ماه بود. میانگین نرخ تورم در شش ماهه نخست سال جاری حدود ۴۰درصد تعیین شده و مبلغ خط فقر از ۳۰میلیون تومان هم گذشته است.

🔹با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که در چهار سال اخیر حقوق بازنشستگان از نرخ تورم در هر سال بیش از ۱۰درصد عقب مانده و با خط فقر فاصله چند میلیونی دارد./چندثانیه اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید