امیرمحمود حریرچی، آسیب‌شناس اجتماعی در واکنش به اینکه به گفته مقام های قضایی سرقت در ۱۳ سال گذشته همواره در صدر جرایم قضایی قرار دارد، به‌ خبرنگار «چندثانیه» می‌گوید:

🔹بدون در نظر گرفتن آمارهای رسمی هم می‌توانیم بگوییم که سرقت‌ها در جامعه با سرعت روبه افزایش است. جرایم خشن و سرقت‌های خُرد به‌حدی رسیده که فرد سارق یا خفت‌گیر مقابل چشم پلیس و شهروندان اقدام به سرقت می‌کنند. مانند گوشی قاپی، که سرقت گوشی به یک امر عادی تبدیل شده است.

🔹این عادی شدن سرقت در جامعه می‌تواند خطرات زیادی برای دولت و شهروندان به‌همراه داشته باشد زیرا فردی که به این درجه رسیده است با آسیب‌های دیگری مانند اعتیاد، اقدام به خودکشی، بحران‌های روانی و اجتماعی، دست به‌گریبان است.

🔹حرکات و رفتارهای سارقان باعث افزایش وحشت در جامعه می‌‍شود. مورد ترسناک اینجا است که فرد سارق، سرقت را حق خود می‌داند که این ریشه در افزایش فاصله طبقاتی اجتماعی دارد. فرد سارق هنگامی که می‌بیند اقشاری در جامعه به‌راحتی و در بهترین مناطق زندگی می‌کنند ولی فقر و بدبختی پیرامون او را گرفته، سرقت را حق خود می‌داند.

🔹 در این وضعیت حتی اگر فرد دستگیر و روانه زندان هم شود تغییری در زاویه نگاهش ایجاد نمی‌شود. در سال‌های گذشته سرقت‌های خُرد به «آفتابه‌دزدی» معروف بود ولی حالا می‌بینیم سرقت‌های گروهی و با سلاح گرم هم ردیف جرایم کوچک شده و در واقع به امری عادی تبدیل شده است.

🔹سارقان با جرات و شجاعت باورنکردنی وارد منزل‌ها می‌شوند و یا در میانه پیاده‌رو به افراد حمله می‌کنند.

🔹هنگامی که فرد به شرایط اقتصادی و اجتماعی خود نگاهی می‌اندازد گمان می‌کند که در انتهای خط حضور دارد. به‌همین دلیل هر جرمی می‌تواند مرتکب شود.

🔹در کشورهای توسعه یافته برای پایین نگه‌داشتن آمار سرقت و بحران‌های اجتماعی از افراد بیکار یا افرادی که با چالش‌های اجتماعی درگیر هستند حمایت‌های مالی مناسبی می‌کنند ولی در کشوری مانند ایران با اندکی کمک مالی مانند یارانه، به شهروندان صدقه‌ می‌دهند و یا با وام‌های پرسود تلاش می‌کنند تا به اقشار فرودست کمک کنند ولی می‎‌بینیم که تاثیر منفی داشته است.

🔹«ناعدالتی» باعث شده تا فرد حس تعلق به جامعه را از دست دهد و به‌راحتی دست به جنایت خواهد زد. سارق‌هایی که دست به اعمال خشن می‌زنند بدون استثنا تحت تاثیر مواد مخدر و انواع روانگردان‌ها هستند.

🔹 هرچه به جلو می‌رویم فقر در جامعه گسترده‌تر می‌شود. اکنون ۳۰ درصد جامعه «زیر خط مطلق فقر» حضور دارند یعنی حتی برای تهیه وعده‌های غذایی با چالش روبه‌رو هستند. نیمی دیگر از جامعه هم «زیر خط فقر» زندگی می‌کنند.

🔹 این آمارها نشان می‌دهد باید شاهد افزایش سرقت‌ها و جرایم خشن باشیم ولی مسوولان تلاش می‌کنند این موضوعات را مخفی کنند. تنها راه چاره این است که وضعیت اشتغال جامعه بهبود پیدا کند و در ادامه فرد بتواند احساس امنیت کند و این حس ناعدالتی از بین برود./چندثانیه

دیدگاهتان را بنویسید