جای خالی رئیس جمهوری در تریبون دولت

🔹روزنامه ایران، مهمترین ارگان مکتوب دولت از ۲۸ مرداد تا روز شنبه ۱۴ مهر تنها دو روز سرمقاله داشته است.

🔹 یکی دهم مهر با تیتر “استحکام حزب‌الله و دام عملیات روانی صهیونیست‌ها” به قلم احسان صالحی مدیر عامل موسسه فرهنگی- مطبوعاتی ایران و دیگری در روز شنبه ۱۴ مهر با تیتر “امر جامع، امام ناصر و امت متحد” باز هم به قلم احسان صالحی از مدیران رسانه ای اصولگرا و طرفدار سعید جلیلی.

🔹سرمقاله در هر رسانه ای بیان کننده مواضع رسمی آن و تبیین تحولات و تشریح دیدگاه های رسانه یا گفتمان مورد حمایت آن است. با این حال و در میانه تحولات پرشتاب هفته های گذشته و ارائه تحلیل های مختلف که بخشی از آنها مستقیما سیاست های دولت و رئیس جمهوری را نیز هدف گرفته بود، مهمترین رسانه دولت نه در قامت تریبون آن که تنها به پوشش خبرهای رسمی اکتفا کرده است و دریغ از انتشار یک سرمقاله در جهت تبیین سیاست های دولت.

🔹در همین دو سرمقاله یاد شده هم اساسا هیچ اشاره ای به دولت و رئیس جمهوری نشده است. اتحاد و همدلی که مدیر عامل ایران در سرمقاله روز شنبه به آن اشاره کرده، هیچ ارتباط و پیوندی با برنامه ها و مواضع رئیس جمهوری ندارد. مضاف بر اینکه احسان صالحی در یادداشت خود آنجا که از اتحاد و همدلی مردم در نماز جمعه ۱۳ مهر یاد می کند گویا دست و دلش نمی رود که حتی از اصطلاح رایج این روزها و شعار و برنامه مسعود پزشکیان یعنی « وفاق ملی» نام ببرد.

🔹البته که چنین شیوه ای برای مدیران دولت شهید رئیسی مسبوق به سابقه و یادآور ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم است که به جای مذاکرات برجامی از عنوان مذاکره برای رفع تحریم نام می بردند و اساسا نامی از برجام نمی آوردند.

🔹 مدیر اصول گرای روزنامه ایران، البته به این بسنده نکرده و فرصت را مغتنم شمرده تا نقبی هم به حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و اعتراضات سال ۱۴۰۱ بزند و کنایه معناداری حواله معترضان و منتقدان کند. او نوشته است: “آنها که روزی می‌گفتند «نه غزه نه لبنان» اگر تاکنون هدایت نشده‌اند، از دیدن این تابلوی بی‌نظیر از ایرانیان همدل که افتخارشان به «هم غزه، هم لبنان؛ جانم فدای ایران» بود، باید شرمنده و هوشیار شوند. یک شرمندگی هم برای دشمنان نگون‌بختی است که دو سال قبل این روزها سرمست اهانت‌های معدودی فریب‌خورده به ارزش‌ها بودند. آنها البته قرار نیست بیدار شوند.”

🔹با وجود معارفه حسین جابری انصاری به عنوان مدیر عامل خبرگزاری ایرنا در اول مهر ماه، هنوز مدیر عامل موسسه فرهنگی- مطبوعاتی ایران و مدیر مسئولان روزنامه های زیر مجموعه ( روزنامه ایران، روزنامه ایران دیلی و روزنامه الوفاق) معرفی نشده اند و همان مدیران دولت قبل مشغول به کار هستند. البته چند روزی است که حسام برومند سردبیر روزنامه ایران هم استعفا داده و دبیر سیاسی روزنامه، یکی دیگر از نیروهای نزدیک به سعید جلیلی صفحه اول ایران را می بندد./چندثانیه

دیدگاهتان را بنویسید