مرتضی زبردست

دور دوم رقابت های والیبال پیشکسوتان کشور، جام استاد يدالله کارگرپیشه که با شرکت ۸ تیم در ارومیه برگزار شد به روز پایانی رسید.
قبل از دیدار فینال این پیکارها با ساسان خداپرست، ملی پوش اسبق والیبال کشورمان راجع به این مسابقه ها گفت و گویی انجام دادیم که چکیده آن در سایت چند ثانیه پیش روی علاقه مندان این رشته است.
بازی های این دوره را چگونه دیدید؟
برای شروع خوب بود و می تواند در آینده خوب تر هم بشود مشروط به این که اولآ استمرار داشته باشد و در ثانی نقاط ضعف این دوره برطرف شود.
کدام نقطه ضعف ها؟
مرحله مقدماتی این دیدارها در برخی شهرها شرایط مناسبی نداشت، وضعیت اسکان و تغذیه در شأن پیشکسوتان این رشته نبود.
رویارویی تیم ها در ارومیه چه طور بود؟
بنده چون زادگاهم این شهر است اگر تعریف کنم شاید طور دیگری تعبیر و تفسیر شود اما شنیده ها حکایت از رضایت تیم ها داشت، آقای سجاد بیرامی، مدیر کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی به تمامی کارکنان مجموعه خود و دست اندرکاران هیأت والیبال ارومیه تأکید داشتند سعی شود میزبان شایسته ای برای خانواده والیبال خصوصآ پیشکسوتان این رشته باشیم.
سطح فنی بازی ها چه طور بود؟
نفراتی که تمرین داشتند و با آمادگی لازم راهی این رقابت ها شدند نمایش قابل قبولی داشتند ولی در بین آن ها بازیکنانی هم بودند که شرایط مطلوبی نداشتند.
چه پیشنهادی برای بهتر شدن این مسابقه ها دارید؟
نگاه مان به این بازی ها باید فراتر از یک دوره رقابت داخلی باشد، قهرمان این مسابقه ها می تواند کاندیدای شرکت در رقابت های قهرمانی پیشکسوتان والیبال آسیا باشد و تیم اول قاره آسیا نیز باید آماده پیکارهای قهرمانی والیبال پیشکسوتان جهان شود وقتی ما در کنفدراسیون والیبال آسیا و فدراسیون جهانی این رشته کرسی داشته باشیم می توانیم و باید گام های بلندتری برای والیبالمان برداریم.
فکر می کنید این دورنگری قابلیت اجرا دارد ؟
چرا نداشته باشد خواستن، توانستن است می توانیم اگر واقعآ بخواهیم و مسوولان فدراسیون والیبال به صاحب خانه های این رشته توجه بیش تری داشته باشند.
مگر تا کنون نداشته اند؟
در پاره ای موارد نداشته اند، والیبال ما چه قبل و چه بعد از انقلاب شخصیت های بزرگی را در خود داشته که در کارهای فنی و اجرایی سرآمد بوده و در کنفدراسیون والیبال آسیا نیز صاحب اعتبار بودند باید از این مفاخر به نیکی یاد کرد و به مناسبت های مختلف به جامعه جوان امروز این رشته معرفی کرد، بنده از شما می پرسم امروز آقای کاوه سرحدی یا امیدوار حاتمی کجا هستند، مگر این بزرگواران بهترین داوران والیبال ما نبودند، شاید نفرات اول و دوم فدراسیون والیبال آن ها نشناسند اما قطعا جناب امیرحسین منظمی و آقای محمود افشاردوست بزرگان این رشته را کاملأ می شناسند و لازم بود با عزت و احترام برای شان کارت دعوت ارسال و خواهش می کردند چند روزی از خانه نشینی فاصله گرفته و به ارومیه تشریف بیاورید.
شما بازیکنان زیر ۵۰ سال را هم پیشکسوت می دانید،
فکر می کنم پیشکسوتان را هم باید طبقه بندی کرد، کسانی که بیش از ۱۰، ۱۵ سال سابقه پوشیدن پیراهن مقدس تیم ملی را داشته اند نباید با بنده ای که تازه وارد ۵۰ سالگی شدم در یک کلاس قرار گیریم، فدراسیون والیبال ما هرقدر بیش تر به نام داران این رشته احترام بگذارد جایگاه و اعتبار والیبال را بالا برده است مگر شما می توانید کسوت و دیدگاه های فنی ناصر میرفخرایی، امیر حیدری، خسرو نیاکیان، مهدی صابرپور، محمود چایچی و دیگر بزرگان این رشته را نادیده بگیرید؟
اولویت شما توجه به پیشکسوتان است یا آینده سازان این رشته؟
هر دو به موازات یکدیگر مهم هستند نوجوان امروز زمانی که با نام هایی مثل يدالله کارگرپیشه، عزیز پرتوی، حسن کرد، مسعود صالحیه، هوشنگ ملک لو، علی مؤذن و دیگر نام داران این رشته آشنا شده و به رزومه آن ها پی می برد برای رسیدن به جایگاه این بزرگان انگیزه پیدا می کند و خیلی بهتر و سریع تر مدارج ترقی را طی خواهد کرد.
استعدادیابی و سازندگی در ارومیه چه وضعیتی دارد؟
ارومیه و چند شهر دیگر کشورمان معدن نوجوانان و جوانان مستعد والیبال است منتهی چند صباحی است آکادمی های نوظهور والیبال خصوصآ در فصل تابستان فعال شدند که گردش کار آن ها بعضی سازنده و مفید به حال این رشته نیست و تحت تأثیر پدران پول دار به بیراهه رفته و حق بازیکنان آینده دار اما کم برخوردار از مال دنیا را تضییع می کنند که امیدواریم این بدعت ناپسند متوقف شود.

دیدگاهتان را بنویسید