✍️علی قلهکی

🔹دیروز محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در صدر هیاتی از پارلمانِ ایران، راهی لبنان شد.
خلبانِ هواپیمایِ ایرانی که در میانِ ستون‌های دود در بیروت نشست، قالیباف بود که در رسانه‌های منطقه‌ای بازخورد خوبی داشت.

🔷درباره این اقدام که پیش‌تر توسط عباس عراقچی، انجام شده بود _علی‌رغمِ ریسکِ بسیار بالا_ ذکر چند نکته ضروری بنظر می‌رسد:

۱. موارد مشابهِ اخیرِ دیدار مسئولین عالیِ دولت‌ها از کشوری در شرایط جنگی و شبه‌جنگی حتما بوده ولی با وضعیت متفاوت از لبنان؛ مثلا بوریس جانسون، نخست وزیر اسبقِ انگلیس از اوکراین دیدار کرد و در خیابان‌هایِ کیف، پایتخت قدم زد؛ یا دیدار “آنتونی بلینکن” از عراق و همچنین پایتخت اوکراین، کیف؛ ولی این دیدارها در شرایطی بود که هم اشرافِ اطلاعاتی اوکراین و سامانه‌های پدافندی آن (به واسطه آمریکا ) و هم وضعیتِ محلِ دیدار وزیر خارجه آمریکا از عراق به واسطه خود سامانه‌هایِ متنوعِ آمریکایی‌ها، بیشتر از طرفِ درگیر جنگ بود. حضور عراقچی و خصوصا قالیباف در لبنان آنهم در منطقه‌ای که اخیرا بمباران شده، جسارت بالایی می‌طلبید‌.

۲. تیم‌های حفاظتِ چندلایه در چنین دیدارهایی علی‌رغم زحمات بسیار بالایی که می‌کشند خطا دارند و تجربه نشان داده در چند ترور اخیر منطقه، ۱۰۰٪ کارآمد نبودند؛ مثلا در ترورِ دانشمندان هسته‌ای خصوصا احمدی روشن، بی‌نظیر بوتو در پاکستان و همچنین ترور شهید فخری زاده. تیم‌های حفاظت باید پشتوانه‌یِ سنگینِ “اشرافِ اطلاعاتی” را به واسطه‌یِ “واحدهایِ شنودِ قوی و به روزِ منطقه‌ای” و همچنین “پشتیبانیِ قوی هوایی” و “پهپادی” را دارا باشند که در لبنان قطعا ما در این مورد از اسرائیلی‌ها عقب تر هستیم.

۳. ماموریت‌های مهم عراقچی و قالیباف در لبنان که شاید بعدا جزئیات آن افشا شود، به ریسکِ این سفرها می‌چربید. بنظر بُعدِ دیپلماتیک این دو سفر در مرحله‌ی اول اهمیت نیست!

۴. “مانورِ قدرت در منطقه” پس از “وعده صادق ۲” بعد از نماز جمعه‌ی مقتدرانه رهبر انقلاب، با سفر وزیر خارجه و رئیس مجلس ایران به لبنان تکمیل می‌شد‌. “فَرامتنِ” این دیدار، سفرِ مسئولان ارشد ایرانی به کشوری بوده که با اسرائیل در حال جنگ است و رژیم در حالی که می‌توانست حماقت کند، دست از پا خطا نکرد!

۵. جریان‌های رسانه‌ایِ ضد مقاومت در لبنان، پس از ترورهای پیاپی مسئولان عالی حزب الله و خصوصا سیدحسن نصرالله مکرر می‌گفتند که ایران پشتِ حزب‌الله و لبنان را خالی کرده که این سفرها، فضای رسانه‌ای لبنان را به نفع جریان مقاومت و ایران عوض کرد.

دیدگاهتان را بنویسید